Inhoud
Je vervult als intern begeleider een sleutelrol in de school. Jouw dagelijks leven zit ongetwijfeld vol uitdagingen. Het is dan ook niet voor niets dat deze cursus uit vier cursusdagen bestaat. Iedere dag staat een groot thema centraal. Je gaat aan de slag volgens de bewezen effectieve principes van opbrengstgericht werken in 4D: OGW4D. In deze cyclische aanpak draait het allemaal om data, duiden, doelen en doen. Is OGW4D nieuw voor je? In dit filmpje vind je een mooie uitleg.
Dag 1: onderwijsleerproces, zicht op ontwikkeling
- Je hebt de informatie uit de toetsen vergeleken met de verwachte ontwikkeling (OP2).
- Je maakt een schoolevaluatie van de opbrengsten van de vakken voor één of voor meerdere meetmomenten (OR1).
- Je maakt een schoolevaluatie van de data over het gedrag van de leerlingen voor één of meerdere meetmomenten (OR2)
Waar jij de rechterhand van de directeur bent, zo zijn data jouw rechterhand. Deze eerste dag staat daarom in het teken van data. Welke ontwikkeling had je verwacht, en wat vertellen de toetsen je? Wat betekent dit voor het onderwijsaanbod bij jou op school?
Dag 2: coaching op didactisch handelen
- Je maakt een schoolevaluatie van de monitoring van de basiskwaliteit van het didactisch handelen van de leraren (OP3).
De kwaliteit van het didactisch handelen heeft rechtstreeks invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Heel belangrijk dus. Wat gaat goed, wat kan beter? Hoe coach je je collega's zo goed mogelijk? Je doet nieuwe inspiratie op en werkt samen met je mede-cursisten aan je coachingsvaardigheden.
Dag 3: coaching op pedagogisch handelen
- Je maakt een schoolevaluatie van de monitoring van de basiskwaliteit van het pedagogisch handelen van de leraren (OP3).
Het pedagogisch handelen is belangrijker dan ooit en het is aan jou om je collega's hierop te coachen. Leraren zien veel probleemgedrag in hun groepen. Vanuit data help jij leraren zo goed mogelijk om de leerlingen te helpen, te sturen en te begeleiden.
Dag 4: Kwaliteitszorg
- Je hebt een stelsel van kwaliteitszorg ingericht en verbetert op basis daarvan het onderwijs (SKA1).
Het kan altijd beter, en alles hangt met elkaar samen. Hoe krijg je grip op zo'n veelomvattend onderwerp? We sluiten de vierde dag af met intervisie.