‘We hebben zo'n leuk team. We leren echt van elkaar.’

Ooit was taalspecialist Anneke Bemer ‘juf Anneke’ op een basisschool. Na haar studie Onderwijswetenschappen begon het te kriebelen. In 2020 maakte ze de overstap naar de CED-Groep. Waarom koos ze daarvoor? En nog belangrijker: hoe bevalt het haar?

Een korte zoektocht
‘Op de school waar ik werkte was ik leescoördinator,’ vertelt Anneke. ‘Nadat ik mijn studie had afgerond, kwam het moment waarop ik op zoek ging naar iets anders. Ik vond het heel leuk voor de klas, maar ik miste de persoonlijke ontwikkeling. Ik leerde niet meer. De functie van onderwijsadviseur leek me echt iets voor mij. Toen ik de vacature van Taalspecialist zag, heb ik meteen gereageerd. Mijn zoektocht was dus zo voorbij.’

Veelzijdige functie
Wat maakt de functie van Taalspecialist zo aantrekkelijk? ‘De veelzijdigheid vind ik heel prettig. Taal bestaat uit zoveel onderdelen, met allemaal hun eigen didactiek. Ook kom ik steeds op andere scholen, dus ik ontmoet veel nieuwe mensen. En: ik blijf zelf ook leren. Er is bijvoorbeeld net weer een nieuwe generatie taalmethodes uitgekomen. Die moet ik allemaal kennen, dus daar verdiep ik me in. Ook de wetenschap gaat door. Hoe passen de nieuwste inzichten bij die taalmethodes? Dat wil ik weten.’

‘Het was leuk voor de klas, maar ik wilde zelf weer leren.’

Bij de club van vijf
Anneke werkt bij het team Primair Onderwijs. Binnen dat team is een club van vijf collega's, dat zich bezighoudt met taalonderwijs. ‘We hebben allemaal onze expertisepunten. Ik verdiep me bijvoorbeeld extra in technisch lezen en LIST-lezen. Onze aandachtsgebieden zijn uitgebreid: keuzetrajecten voor lees- en taalmethodes, implementatietrajecten voor lees- en taalmethodes, begeleiding, ondersteuning, trainingen, cursussen en groepsobservaties op het gebied van spelling, schriftelijke taalvaardigheid, mondelinge taalvaardigheid, NT2, technisch lezen, begrijpend lezen en woordenschat. En dan vergeet ik vast nog iets. Daarom is het is zo fijn om met elkaar te sparren en van elkaar te leren. We kunnen altijd bij elkaar terecht en zijn echt een leuke club.’

Eigen inbreng
Eén van de taken van Anneke is het geven van trainingen. ‘Teamtrainingen, cursussen op individuele inschrijving: ik geef ze allebei. Daar zijn natuurlijk richtlijnen voor. Maar tegelijk heb ik veel vrijheid om de training naar mijn eigen hand te zetten. Ook heb ik veel zeggenschap over mijn agenda. Trainingen, klassenbezoeken, beleidsondersteuning, ontwikkelwerk: ik deel mijn dagen en weken in zoals ik dat zelf wil. Dit gaat allemaal op basis van vertrouwen. Dat waardeer ik enorm. En ook dat er altijd mogelijkheden zijn als ik met een goed idee kom.’

Na de twijfels
Het enige waarover Anneke twijfelde, was de acquisitie. ‘Dat leek me zo buiten mijn comfortabele zone. Gelukkig zijn er interne trainingen, die heb ik gevolgd. Inmiddels kijk ik er heel anders naar. Eigenlijk is het niet meer dan het signaleren van de behoeften van de scholen, en dat is juist wél comfortabel. Ik voel me inmiddels ook heel zeker in mijn werk, dat scheelt ook. Scholen benaderen mij nu rechtstreeks als ze een vraag hebben.’

‘Er wordt zo snel van alles geroepen, maar wat is nu echt evidence based? Daar gaan wij voor.’

Positief-kritisch
Heeft Anneke tips voor sollicitanten? ‘Vooral: kom erbij! En het is goed om te weten dat kennis niet het belangrijkste is, want we leren nieuwe collega's alles wat nodig is om een goede taalspecialist te worden. Iedereen die nieuw is, krijgt een mentor toegewezen. Interesse in taaldidactiek, dat is wel belangrijk. En een positief-kritische houding. Er wordt zo snel van alles geroepen, maar wat is nu echt evidence based? Daar gaan wij voor.’

x