Bij de club van vijf
Anneke werkt bij het team Primair Onderwijs. Binnen dat team is een club van vijf collega's, dat zich bezighoudt met taalonderwijs. ‘We hebben allemaal onze expertisepunten. Ik verdiep me bijvoorbeeld extra in technisch lezen en LIST-lezen. Onze aandachtsgebieden zijn uitgebreid: keuzetrajecten voor lees- en taalmethodes, implementatietrajecten voor lees- en taalmethodes, begeleiding, ondersteuning, trainingen, cursussen en groepsobservaties op het gebied van spelling, schriftelijke taalvaardigheid, mondelinge taalvaardigheid, NT2, technisch lezen, begrijpend lezen en woordenschat. En dan vergeet ik vast nog iets. Daarom is het is zo fijn om met elkaar te sparren en van elkaar te leren. We kunnen altijd bij elkaar terecht en zijn echt een leuke club.’
Eigen inbreng
Eén van de taken van Anneke is het geven van trainingen. ‘Teamtrainingen, cursussen op individuele inschrijving: ik geef ze allebei. Daar zijn natuurlijk richtlijnen voor. Maar tegelijk heb ik veel vrijheid om de training naar mijn eigen hand te zetten. Ook heb ik veel zeggenschap over mijn agenda. Trainingen, klassenbezoeken, beleidsondersteuning, ontwikkelwerk: ik deel mijn dagen en weken in zoals ik dat zelf wil. Dit gaat allemaal op basis van vertrouwen. Dat waardeer ik enorm. En ook dat er altijd mogelijkheden zijn als ik met een goed idee kom.’
Na de twijfels
Het enige waarover Anneke twijfelde, was de acquisitie. ‘Dat leek me zo buiten mijn comfortabele zone. Gelukkig zijn er interne trainingen, die heb ik gevolgd. Inmiddels kijk ik er heel anders naar. Eigenlijk is het niet meer dan het signaleren van de behoeften van de scholen, en dat is juist wél comfortabel. Ik voel me inmiddels ook heel zeker in mijn werk, dat scheelt ook. Scholen benaderen mij nu rechtstreeks als ze een vraag hebben.’