KBL 2025

Van modelen naar zelfstandig actief lezen

Modelen wordt gezien als een effectief middel om leerlingen te leren om zelf actief te lezen. Toch zien veel leerkrachten dat hun leerlingen het actieve lezen niet toepassen als ze zelfstandig aan de slag gaan. Samen met een basisschool in Utrecht heeft Sardes een eenvoudige aanpak ontwikkeld om een brug te slaan tussen modelen en zelf actief lezen. Deze aanpak is gebaseerd op het GRRIM-model. We delen de aanpak graag met je tijdens deze workshop, waarin je ook zelf kunt oefenen.

Doelgroep: midden- en bovenbouw po (groep 4-8)

Froukje Hoobroeckx

Froukje Hoobroeckx is onderwijskundige, leraar po en leraar Nederlands vo. Zij heeft daarnaast gewerkt als schoolleider, opleider aan de pabo en onderwijsadviseur. Ze is medelid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen. Projecten op het snijvlak van taalontwikkeling, onderwijskansen en activerende didactiek geven haar veel energie. Bij Sardes is zij actief als adviseur en trainer, met trajecten op het gebied van lezen, taalstimulering en taalgericht vakonderwijs.

Froukje Hoobroeckx

Froukje Hoobroeckx

Onderwijskundige, leraar PO en leraar Nederlands VO

Terug naar overzicht
x