L 7147

Verbanden leggen

  • Kun je leerlingen trainen in het leggen van verbanden?
  • Wat wijst onderzoek uit, en hoe vertalen we dat naar onze onderwijspraktijk?

Uitgelicht: verbanden leggen

Ernst Keijsers is lid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen en begeleidt veel Nieuwsbegripscholen. Hij selecteert met regelmaat een artikel dat het verdient om nog een keer onder de aandacht gebracht te worden en licht het mondeling toe. Deze keer heeft hij gekozen voor een artikel van Amy Elleman uit 2017 dat uitgewerkt is door collega’s van de Universiteit Leiden. Het artikel betreft een meta-analyse naar het effect van trainingen in verbanden leggen en de invloed daarvan op het letterlijke en inferentiële tekstbegrip van goede en minder bekwame lezers.

Klik op de video om te zien wat Ernst erover te vertellen heeft.
Je kunt ook de samenvatting lezen van het KBL (VUG 2018).

Voor U Gelezen (VUG)
Het Kenniscentrum Begrijpend Lezen (KBL) is een initiatief van de CED-Groep, Sardes, het Brain & Education Lab van Universiteit Leiden, en Universiteit Utrecht. Het KBL wil een brug slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Hiervoor organiseert het onder andere jaarlijks een leesconferentie en brengt het ieder jaar een praktische publicatie uit: Voor U Gelezen (VUG). Adviseurs en onderzoekers die betrokken zijn bij het Kenniscentrum Begrijpend Lezen, selecteren internationale wetenschappelijke artikelen, vatten ze samen en lichten ze toe voor de onderwijspraktijk.

Ernst Keijsers: van wetenschap naar onderwijspraktijk

Groep5 340

Primair onderwijs

Wil je meer weten over begrijpend lezen?

Lees meer
Groep5 431

Speciaal onderwijs

Wil je meer weten over begrijpend lezen?

Lees meer
x