Talentvol en toch te lage scores: wat te doen?
- Wat hebben mijn leerlingen met kenmerken van begaafdheid nodig om te leren?
- Hoe zorg ik voor de juiste motivatie en plezier?
Dit houden de 5C's in
Het is belangrijk dat leerlingen met kenmerken van begaafdheid een keuze hebben in het leren en zelf controle kunnen houden over hun leerproces. Dit bevordert de intrinsieke motivatie. Zeg dus niet constant wat ze moeten doen en hoe hoe ze het moeten doen. Wat mag je leerling zelf bepalen? Hoeveel eigenaarschap krijgt je leerling over zijn leerproces?
De leerlingen uit het onderzoek geven aan dat het belangrijk is dat leraren vertrouwen hebben in hun vermogen om krachtige keuzes te kunnen maken. De soort keuzes die leerlingen op school kunnen maken gaan over de inhoud, het proces en de omgeving. Bijvoorbeeld de keuze van onderwerpen, de ruimte om eigen inzichten te verwerken, het tempo en ten slotte: met wie ze willen leren. Alleen of in een groepje naar keuze?
Zorg voor uitdaging door de lessen meer diepgang en complexiteit te geven en sneller over te stappen op abstracte niveaus van denken. Door sneller door de basisstof te gaan, kunnen deze leerlingen meer tijd besteden aan complexere leerstof, met uitdagende problemen en vragen. Zo kunnen ze hogere orde denkvaardigheden toepassen, zoals creatieve denkvaardigheden.
Bied een uitdaging altijd aan in combinatie met gevorderde, complexe inhoud. Dit zorgt ervoor dat er echte groei plaatsvindt. Wat een taak complex maakt, hangt af van de ervaring van je leerling. Dit vraagt dus van jou om heel goed te kijken wat een leerling nodig heeft en welke ondersteuning en instructie daarbij past. Ook is het belangrijk is dat talentvolle leerlingen de mogelijkheid krijgen om in de praktijk te werken met experts vanuit verschillende disciplines. Dit zorgt voor de nodige diepgang en complexiteit.
De laatste en meest krachtige ‘C’ ben jij en jouw manier van lesgeven. Een zorgzame leraar kan de andere C’s versterken. Betrokken leraren worden beschreven als onbevooroordeeld, eerlijk, flexibel en humoristisch. Ze maken ruimte om een praatje het maken met hun leerlingen, gaan in op hun vragen, dagen hun leerlingen uit en willen zelf ook uitgedaagd worden, vinden het leuk om de diepte in te gaan en respecteren hun leerlingen. Zorgzame leraren bereiden hun lessen goed voor. Ze laten hiermee ook zien dat ze het belangrijk vinden dat leerlingen zich ontwikkelen, ze nemen hun leerlingen serieus. Ze stimuleren een onderzoekende houding en variëren in hun lesmethoden en mediagebruik. Ze geven hun leerlingen eigenaarschap over onderdelen van het leerproces. Ze zijn begaan met hun leerlingen en zijn enthousiast, zowel over de lesinhoud als het lesgeven zelf. Aan alles merk je dat de zorgzame leraar plezier heeft in zijn rol als leraar. Deze caring teacher brengt de andere 4 C’s in de praktijk en hiermee is de cirkel rond.