Goed implementeren
Als voormalig leerkracht en leesspecialist weet Souad waar ze het over heeft. ‘Ik weet uit ervaring dat het niet alleen om de methode gaat, maar vooral om de manier waarop je de methode gebruikt. Als je maar 20% van de mogelijkheden benut, dan heb je natuurlijk minder effect. Daarom vind ik een goede implementatie van Nieuwsbegrip heel belangrijk. Het is een uitgebreide methode: begrijpend lezen, technisch lezen, fictielezen, andere tekstsoorten, woordenschat, nieuwsrekenen en schrijflessen. Als je er optimaal gebruik van wilt maken, dan is begeleiding essentieel. Wij hebben daar dan ook voor gekozen.’ Intern begeleider Jitske kan zich ook niet vinden in de kritiek van de media. ‘Er wordt gezegd dat het werken aan signaalwoorden saai is. Juist de leesstrategieën die per blok worden aangeboden zijn cruciaal voor de leerlingen. De leesstrategieën helpen bij het actief lezen, om de verbanden te zien en bijvoorbeeld om onduidelijkheden op te helderen. Als je Nederlandse woordenschat klein is en je hebt weinig kennis van de wereld, dan is het lastig om een tekst te begrijpen.'
Met thema's inspelen op intrinsieke motivatie
'We werken thematisch met het weekonderwerp,' vervolgt Jitske. 'Door ook zelf te zoeken naar informatie, bijvoorbeeld met Jeugdbieb, kunnen de leerlingen zich nog verder verdiepen in het onderwerp van de week. Deze manier van werken vergroot de woordenschat, kennis van de wereld én vergroot de intrinsieke motivatie van de leerlingen. Nieuwsbegrip is een activerende methode. De mogelijkheden van verschillende tekstniveaus sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van alle leerlingen.’