OBS Willespoort Na de Masterclass OGW4 D

Na de Masterclass OGW4D

Milou Kempers-Versteeg volgde de opleiding tot intern begeleider bij de CED-Groep. Wat ze daar hoorde over opbrengstgericht werken in 4D (OGW4D) smaakte zo naar meer, dat ze aan directeur Kim Spraakman voorstelde om samen de Masterclass OGW4D te volgen. Wat heeft het hen gebracht? Hoewel de inkt op het certificaat nog nat is, delen zij nu al graag wat het traject opleverde voor obs Willespoort.

De masterclass OGW4D bestaat uit vijf dagen, waarin schoolleiders en intern begeleiders gezamenlijk de fijne kneepjes van opbrengstgericht werken onder de knie krijgen. ‘Het was waardevol om dit met z'n tweeën te doen,’ vertelt Kim. ‘We hebben ervoor gekozen om ook een teamcursus te doen, zodat het hele team begrijpt waar we met z'n allen naar toe werken en hoe. Kijken naar de potentie van kinderen is heel goed, ook al in de onderbouw.’ Milou vult aan: ‘We zagen dat sommige leerlingen die in groep 3 of 4 nog sterk waren, lager scoorden tegen de tijd dat ze in groep 7 zaten. Dit is zonde en niet nodig.’

Moeilijke boodschap

In de teamtraining ging het team aan de slag met de referentieniveaus. Voorheen werd vooral gekeken naar vaardigheidsgroei. ‘Maar met een mooie vaardigheidsgroei kun je nog steeds een onvoldoende scoren,’ zegt Milou. Het team ontdekte dat de meeste klassen het landelijk gemiddelde niet haalden. Leerkrachtvaardigheden op het gebied van de methode durven loslaten en keuzes durven maken bleken daar een belangrijke oorzaak van te zijn. ‘Dit was een moeilijke boodschap, want iedereen werkt zo hard,’ zegt Kim. ‘Maar het gaat erom dat ze werken aan de juiste dingen. We zijn hier ook wel meer gedifferentieerd naar gaan kijken. Wat kunnen we van welke leerkracht verwachten?’

‘Het gaat erom dat we allemaal de juiste dingen goed doen.’

Kim Spraakman, directeur obs Willespoort, Wilnis

Het belangrijkste inzicht

Hét inzicht waarvan de hele Willespoort nu weet dat daar het verschil te maken is: investeer in de midden- en bovengroep en laat de leerlingen die meer moeite hebben met de leerstof meer oefenen en automatiseren. Dat is namelijk precies wat ze nodig hebben, in plaats van nog meer instructie. Milou: ‘Dat gaat soms tegen het gevoel in. De leerkracht van groep 8 was bang dat ze de sommige leerlingen te veel losliet en dat ze zouden afzakken. In de resultaten zien we dat de sterke leerlingen het beter zijn gaan doen. De rest van de leerlingen heeft een normale groei doorgemaakt en sommigen hebben de citotoets verbazingwekkend goed gedaan. Het heeft dus heel veel zin om de lat hoog te leggen voor alle leerlingen.’

‘De leerkracht was bang om te weinig te betekenen voor de leerlingen die moeite hebben met de leerstof, maar sommige van die leerlingen hebben de citotoets juist verbazingwekkend goed gedaan.’

Milou Kempers-Versteeg, intern begeleider obs Willespoort, Wilnis

Maatwerk

Terwijl Kim en Milou zich verdiepten in de cyclische werkwijze van OGW4D, deed adviseur Jasmijn Bruining een nulmeting op de school en ging met het team aan de slag met leerkrachtvaardigheden. Ook is het hele team door middel van een teamtraining meegenomen in de werkwijze van OGW4D. ‘Jasmijn is in alle klassen geweest en heeft eindgesprekken gevoerd. Ze speelde in op elke vraag die bij ons opkwam. Dat vind ik een hele mooie toevoeging aan dit traject. Het is op maat gemaakt en sluit aan bij onze behoeften,’ zegt Kim.

Samen koersvast

Kim heeft inmiddels collega-directeuren ook aangeraden om met opbrengstgericht werken aan de slag te gaan. Haar reden: ‘Je krijgt gewoon veel beter zicht op je resultaten. Ik ben nu bij de groepsbesprekingen geweest, en binnenkort sluit ik weer aan. Ik heb een veel beter beeld van de knelpunten. En je doet het samen. Ik denk echt dat je daardoor veel beter koersvast kan blijven.’

Groep5 302

Primair Onderwijs

Klinkt de Masterclass OGW4D goed?

Vertel me meer
Groep5 431

Gespecialiseerd Onderwijs

Klinkt de Masterclass OGW4D goed?

Vertel me meer
x