Hieronder vind je antwoord op vragen als:
• Waarom is begrijpend lezen zo belangrijk?
• Wat zegt de wetenschap over goed leesonderwijs?
• Hoe zorgt Nieuwsbegrip voor effectief leesonderwijs?
Belangrijk en complex
Begrijpend lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen op school leren. Ze hebben het nodig als ze teksten lezen bij de verschillende vakken en om goed te kunnen functioneren in hun dagelijkse leven. Nu, maar ook later. Kinderen moeten informatie in teksten kunnen begrijpen en toe kunnen passen in andere situaties. Ook moeten ze informatie uit meerdere teksten kunnen samenvoegen. Als kinderen de teksten in schoolboeken niet goed begrijpen, kan dat leiden tot demotivatie, verminderd zelfvertrouwen en zelfs tot gedragsproblemen.
Tegelijk is leren lezen een complexe vaardigheid waar veel mentale processen bij betrokken zijn. Er komt dan ook veel bij kijken om het goed te onderwijzen. Wat zegt de wetenschap daarover?
Dit zegt de wetenschap
Er zijn de afgelopen jaren veel rapporten verschenen over de vraag: wat houdt begrijpend lezen in en hoe zou het onderwezen moeten worden? Dit zijn de aanbevelingen die hieruit voortkomen.
- Bespreek met de leerlingen wat ze lezen, vooraf en achteraf en zorg voor interactie tussen leerlingen onderling.
- Laat leerlingen lezen met een doel.
- Leer leerlingen actief lezen, dus zich bewust zijn van de inhoud die ze uit een tekst halen.
- Zorg dat leerlingen over voldoende woordenschat en achtergrondkennis beschikken.
- Breng leerlingen kennis bij over tekststructuren.
- Gebruik teksten van goede kwaliteit.
- Werk aan leesmotivatie.
- Combineer lees- en schrijfonderwijs.
- Leer leerlingen leesstrategieën aan, als middel om tot beter begrip te komen.
- Zorg voor transfer van de aangeleerde kennis en vaardigheden bij het lezen in alle vakken.
- Houd de ontwikkeling van de leerlingen goed bij.
Het gaat om samenhang
Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat er aandacht voor álle factoren is. Het gaat om de verschillende factoren in samenhang. Hoogleraar Paul van den Broek vergelijkt het mooi met een voetbalteam:
‘Hoe beter de keeper, hoe groter de kans dat het team wint. Maar het zou fout zijn als alle teams alleen nog maar keepers gaan trainen. Het herkennen van tekststructuur heeft aantoonbaar effect, maar ook trainen in het leggen van verbanden en woordenschat. Als je die allemaal in één benadering verpakt, heb je een veel grotere impact’.