BB 589

Leesmotivatie

  • Hoe kunnen we de leesmotivatie bevorderen?
  • Hoe zorgen we dat onze leerlingen lezen (weer) leuk vinden?

De glans van de letters. De magie van de woorden. De kleurrijke boekjes, vol avonturen. In groep 3 is lezen voor bijna alle kinderen nog geweldig. Aan het eind van groep 8 geldt dat helaas nog maar voor 25% van de leerlingen, en dat zijn met name meisjes. De jongens vinden er dan niets meer aan. Kerndoel 9 luidt: ‘leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten’. Leesmotivatie is een belangrijke schakel in het proces van begrijpend lezen. Is het niet leuk en wil je leerling niet? Dan gebeurt er niets in het brein. Pas als er lol en uitdaging is, gaan kinderen de nodige cognitieve plaatjes vormen in hun hersenen en groeien.

Zorg voor leesplezier. Richt je les zo in dat je leerlingen op hun stoel staan van enthousiasme.

Leesmotivatie: lol in lezen

Het boek heeft stevige concurrentie aan de digitalisering. Zelfs ouders vinden lezen minder leuk. Gelukkig zijn er steengoeie werkvormen zat om het leesplezier te vergroten. Het is helemaal mooi als je de ouders tot jouw partner kunt maken in de boekpromotie. Leuke boeken zijn er volop. Welke vallen in de smaak, bijvoorbeeld bij andere kinderen uit de groep? Een antwoord op deze vraag maakt een bezoekje aan de bibliotheek veel effectiever. Zorg voor de leesmotivatie in ieder geval dat de teksten van begrijpend lezen aansprekend zijn en dat ze zorgen voor een uitbreiding van de kennis van de wereld.

Gratis brochure: fictielezen in het basisonderwijs

Een doel van fictie is om de lezer te amuseren en dat maakt fictielezen bij uitstek geschikt om leesmotivatie te verhogen.
Groep5 431

Primair onderwijs

Wil je weten hoe jij de leesmotivatie kunt vergroten?

Lees meer
Groep5 277 LICHT

Speciaal onderwijs

Wil je weten hoe jij de leesmotivatie kunt vergroten?

Lees meer
TB 874 UITSNEDE

Voortgezet onderwijs

Wil je weten hoe jij de leesmotivatie kunt vergroten?

Lees meer
x