Verwelkomen van nieuwe kinderen
Wat ook opviel in de studie is dat (jonge) kinderen zelf met ideeën komen om nieuwe kinderen op hun gemak te stellen. Kinderen herinneren zich nog goed dat ze werden geholpen door leeftijdsgenoten toen zij voor het eerst op de (voor)school kwamen. Nieuwe kinderen help je door ‘hen te laten zien waar alles staat en waar ze mee kunnen spelen’, maar ook door ‘het delen van eten of samen eten maken.’ Wanneer zij verdrietig zijn kun je ‘hun lievelingsboek lezen’ of hen ‘even knuffelen’. Ze zien in dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten hierbij ook een belangrijke rol spelen. Het groepsgevoel, een gevoel van erbij horen, is niet alleen voor de kinderen zelf van belang, maar ook voor kinderen die nieuw zijn in de groep.
Tot slot geven kinderen aan dat het lastig is om vrienden te maken voor kinderen die de schooltaal nog niet spreken. De schooltaal leren ze daarom graag zo goed en zo snel mogelijk, zodat ze ook kunnen communiceren met andere kinderen. Je kunt anderstalige kinderen helpen door in de ruimte ‘posters, plaatjes, symbolen en belangrijke woorden in de verschillende talen’ op te hangen.
Vanuit een veilige omgeving naar inbreng van het jonge kind:
- Een voorwaarde voor kinderen om zich te kunnen uiten is dat ze zich veilig en welkom voelen. Kinderen en hun families voelen zich veilig door herkenning in de ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstposter in de verschillende talen van kinderen en ouders, familiefoto’s aan de familiemuur of het laten meenemen van herkenbare spullen van thuis. Betrek hierin ook de ideeën van kinderen en ouders.
- Geef aandacht aan het opbouwen van positieve relaties met en tussen de kinderen. Benoem het wanneer kinderen fijn met elkaar samen spelen of zorg dragen voor elkaar: ‘Wat fijn dat jij je auto deelt met Xx. Zie je hoe blij Xx nu is?‘ Hierdoor krijgen kinderen inzicht in hoe zij zorg kunnen dragen voor een ander.
- Versterk het groepsgevoel door spelactiviteiten, waarin ‘elkaar leren kennen’ centraal staat. Geef kinderen inzicht in hoe zij hier zelf aan kunnen bijdragen, bijvoorbeeld hoe ze nieuwe kinderen kunnen verwelkomen (zie ook het blog over wennen op de groep).
- Stimuleer eigenaarschap en de inbreng van kinderen, door hen op een speelse manier te leren om hun ideeën, gedachtes en voorkeuren te uiten. Wat hebben kinderen nodig om zich te kunnen uiten? Mogen kinderen ook zelf kiezen waar en met wie zij willen spelen? En op welke momenten van de dag kunnen kinderen zelf een keuze maken? (zie ook het blog over het stimuleren van zelfredzaamheid en eigenaarschap)
“Zie de kinderopvang, basisschool of BSO als ruimte waar kinderen mede-eigenaar van zijn. Waar kinderen met hun eigen ideeën kunnen bijdragen aan een plek waar ontmoeting en verbinding centraal staat en waar iedereen zich welkom en thuis voelt.” – Paul Leseman, eindconferentie ISOTIS, 2019.
Alleen door van kinderen zelf te horen hoe ze over iets denken, weten we pas of de voorziening toereikend voor hen is en genoeg bescherming biedt. Vanuit een veilige omgeving kunnen we kinderen leren om hun stem te gebruiken en hoe ze deze op een positieve manier kunnen inzetten. Hiermee geef je kinderen het gevoel dat zij er toe doen en leg je een sterke basis voor de ontwikkeling tot autonome burgers. Burgers die open staan voor het leren kennen en verwelkomen van anderen.
*met de voorschool wordt in de Nederlandse context de kinderopvang bedoeld