Gedroomd toekomstperspectief
Ieder kind de beste uitgangspositie geven om zich te ontwikkelen als zelfstandig, volwaardig lid van de multiculturele samenleving. Dat is de missie waar obs Nelson Mandela zich iedere dag meer dan hard voor maakt. Norine Meinster is de directeur van deze bijzondere school, die indrukwekkende resultaten behaalt. Gedreven staat zij aan het ambitieuze roer, deskundig bijgestaan door intern begeleider Ariette de Bruijn. Samen vertellen zij over hun route naar het gedroomde toekomstperspectief van hun leerlingen.
OGW4D tegen achterstanden
De missie van de school valt goed op zijn plaats, als Ariette vertelt hoe de leerlingpopulatie eruitziet. ‘Onze schoolweging valt in de zwaarste categorie en we hebben maar liefst 42 nationaliteiten onder één dak. Het merendeel van de kinderen komt binnen met forse achterstanden en spreekt slecht Nederlands.’ Dit vraagt om bevlogen professionals en een gedegen aanpak. Eén van de vier pijlers waar de Nelson Mandela schoolbreed op bouwt is OGW4D: een beproefde, cyclische aanpak van de CED-Groep. 4D staat voor Data, Duiden, Doelen en Doen. Onderwijskwaliteit verbeteren, op een bewuste, planmatige manier.
Kansrijke data
De eerste D van 4D staat voor Data. Werken met data is een tweede natuur geworden op de Nelson Mandela, ook voor de sociaal-emotionele onderwerpen. De Nelson Mandela streeft naar gelukkige leerlingen en een veilig schoolklimaat. Dat lukt verrassend goed, want het cijfer voor leerlingtevredenheid is maar liefst een 9.1. Opvallende scores uit het leerlingvolgsysteem leiden meteen tot actie, of het nu gaat om schoolse prestaties of om het welbevinden van de kinderen. Dit zie je ook terug bij schooladvisering. Norine: ‘Eén van onze mt-leden is een leerkracht die zich onder andere bezighoudt met schooladviezen. Hij kijkt alleen naar de data. De leerkracht van groep 8 kijkt ook naar de data, maar kent ook het kind. Samen bepalen zij het advies. Is er twijfel? Dan kiezen ze voor het hoogste.’
Positieve verbetercultuur
Alles grijpt in elkaar op de Nelson Mandela. De sfeer in het team is positief, en leren van elkaar is vanzelfsprekend. Het onderwijsteam is gewend aan de tweewekelijkse klassenconsultaties, collega's complimenteren elkaar en kijken in elkaars keuken. Ieder lid van het team is betrokken bij het duiden van de data. Ouders zijn echte partners, en krijgen ook telefoontjes als hun kind het huiswerk wél netjes maakte. Werkgroepvoorzitters organiseren zelf studiedagen, waar ook altijd een leerling en een ouder bij aanwezig zijn. Een heuse wall of fame van oud-leerlingen, leerroutes en lessen voor loopbaanoriëntatie inspireren en motiveren de leerlingen. Norine besluit gedreven: ‘Het is mijn drive om heel Nederland te laten zien: deze school doet ertoe. Het team voelt dat ook.’