Inclusief onderwijs, de stip op de horizon
Het onderwijs kan en moet inclusiever. Dat stelt de Onderwijsraad in een advies aan de minister voor basis- en voortgezet onderwijs en media. Maar wat verstaat de Onderwijsraad precies onder inclusief onderwijs? En wat denkt het onderwijsveld zelf van de plannen? Is er voor leerlingen met een beperking plek in het reguliere onderwijs? Om dit te bespreken, heeft de CED-Groep een debat georganiseerd tussen onderwijsprofessionals, de Onderwijsraad en een aantal CED-Groep adviseurs dat zich dagelijks inzet voor de beste kansen voor élk kind.
Samen met de scholen en besturen willen we bespreken wat we nog meer kunnen doen richting ‘de inclusieve school’. We hebben de ambitie om in mei 2021 een themadag over dit onderwerp te organiseren. Het rapport van de Onderwijsraad kan daar zeker aan bijdragen.
― Kiek Broekman (directeur-bestuurder bij samenwerkingsverband ppo Aan den IJssel)
Bron: Steeds Inclusiever (Onderwijsraad, 2020)
We kijken hoe we een brug kunnen slaan tussen de specialistische expertise die wij in cluster 2 hebben en het reguliere onderwijs. De ondersteuningsbehoefte van het kind is het uitgangspunt. Op basis daarvan stellen we een maatwerkarrangement samen, waarmee het kind naar het reguliere onderwijs kan gaan. Op die manier proberen we de leerling én de school zo goed mogelijk te ondersteunen.
― Annelies de Leeuw, Regiodirecteur Auris
Meer weten?
Wij gaan graag met je in gesprek. Neem contact op met Hanke Geurts (Unitmanager special onderwijs, CED-Groep)