Waarom nieuwe kerndoelen voor burgerschap?
Sinds 2021 is de wet burgerschapsonderwijs aangescherpt. In augustus 2023 is burgerschap daarnaast opgenomen in de standaard Basisvaardigheden (OP0) van de onderwijsinspectie. Burgerschapsonderwijs heeft dus al langere tijd extra prioriteit. Er waren echter nog geen specifieke kerndoelen geformuleerd voor burgerschap, waardoor voor scholen niet duidelijk was wat leerlingen moeten leren. De Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) heeft in opdracht van het ministerie kerndoelen ontwikkeld. Deze zijn in maart 2024 aangeboden aan de minister.
Kerndoelen burgerschap: hoe nu verder?
De kerndoelen zijn nog niet definitief, maar kunnen wel al door de scholen gebruikt worden om richting te geven aan hun burgerschapsonderwijs. Dit heet de fase van beproeven. In deze fase worden de doelen gebruikt en uitgeprobeerd en wordt feedback opgehaald uit het veld. Hierna worden de conceptkerndoelen geoptimaliseerd tot een definitieve versie. Ten slotte volgt het traject om de kerndoelen vast te leggen in wet- en regelgeving.
Vreedzaam en de kerndoelen burgerschap
Vreedzaam beschouwt de school als een gemeenschap en democratische oefenplaats, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin zij ervaren wat het betekent om een democratisch burger te zijn:
- openstaan voor verschillen tussen mensen
- overbruggen van meningsverschillen
- op een democratische wijze besluiten nemen
- vreedzaam oplossen van conflicten
- een bijdrage leveren aan het algemeen belang
- actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap
Met Vreedzaam vervult de school dus al een groot deel van de wettelijke eisen op burgerschapsonderwijs. Vanaf schooljaar 2024-2025 handhaaft de Onderwijsinspectie steviger op burgerschap. Daarom is het voor (toekomstige) Vreedzame scholen belangrijk om te weten: hoe wordt er binnen Vreedzaam gewerkt aan de kerndoelen? Daarom hebben we de kerndoelen burgerschap en de doelen van Vreedzaam samengebracht in een handig overzicht.