Zml-school De Alk uit Alkmaar schafte eerder een programma aan voor de sociaal emotionele ontwikkeling, maar ervaarde dat als 'hap snap'. Op zoek naar een alternatief werden verschillende aanpakken vergeleken. Vreedzaam bleek precies te zijn wat ze zochten. Een jaar geleden startte het team met het invoeringstraject. Hoe gaat het een jaar later? We stelden drie vragen aan Johanna Dooper, de ib'er van De Alk.
Wat was de aanleiding om te starten met Vreedzaam?
'De sociaal emotionele ontwikkeling is een belangrijke, zo niet de belangrijkste ontwikkeling van onze leerlingen. Deze ontwikkeling heeft ook veel invloed op alle andere ontwikkelingsgebieden. We hebben kritisch gekeken naar de opbrengsten op de verschillende leerlijnen en zagen dat de sociaal emotionele ontwikkeling achterbleef bij de andere gebieden. Daar wilden we natuurlijk wat mee.'
Speciaal voor zml
'We zochten een programma dat door de hele school heen gebruikt kan worden en waar iedereen mee kan werken. Het programma moest uiteraard geschikt zijn voor onze populatie. De Alk heeft alleen zml-leerlingen. De meeste kinderen hebben een IQ tussen de 50 en 69. Daarnaast hebben ze vaak bijkomende problematiek, zoals ADHD, autisme of hechtingsstoornissen. 'Er is speciaal materiaal dat is bedoeld voor zml-scholen.'