BB 655

Professionaliseren in eigen huis voor passend onderwijs

Maar liefst 92 scholen maken er gretig gebruik van. De Regioacademie van samenwerkingsverband Driegang is vanaf 2011 uitgegroeid tot een fenomeen. Onder de bekwame leiding van coördinator Elsemieke Leijh staat er ieder jaar weer een mooi aanbod klaar. Directeur-bestuurder Henric Bezemer ziet toe op het doel: elke leerkracht is toegerust om passend, inclusief onderwijs te geven. Hoe krijgt het aanbod vorm? Elsemieke en Henric zijn trots op hun academie en vertellen er graag over.

Aanbod selecteren: een dagtaak
In 2011 organiseerde Elsemieke 17 cursussen voor 249 deelnemers. Voor schooljaar 2022-2023 gaat het om meer dan 40 cursussen, voor bijna 1400 cursisten uit het hele samenwerkingsverband. ‘Het is echt een dagtaak,’ vertelt Elsemieke. ‘In januari stuur ik een mail naar alle scholen en intern begeleiders en haal ik uit de organisatie op waar behoefte aan is. Daarna voer ik gesprekken met aanbieders en stel een voorlopig aanbod samen. In mei schrijven deelnemers zich daarop in. Ten slotte volgt het definitieve aanbod.’

Passend bij passend onderwijs
Uit de vele aanbieders maakt Elsemieke een selectie. ‘Het aanbod moet natuurlijk passen bij de onderwerpen waar we behoefte aan hebben. Maar het is voor mij ook belangrijk hoe het gesprek voelt.’ Henric: ‘Wij willen dat elk kind naar een school in de buurt kan. We gaan echt voor inclusief onderwijs. Dan heb je leerkrachten nodig die kunnen omgaan met verschillen. De omslag naar inclusiever onderwijs is de grootste verandering in 100 jaar onderwijs. Het cursusaanbod moet echt herleidbaar zijn naar onze opdracht.’

Henric Bezemer

‘We gaan echt voor inclusief onderwijs. Dan heb je leerkrachten nodig die kunnen omgaan met verschillen.‘

Henric Bezemer, directeur-bestuurder samenwerkingsverband Driegang

De volgende dag aan de slag
De trainer maakt het verschil en is dus een belangrijke factor in het selectieproces. ‘Ik vind bewezen vakmanschap belangrijk. We willen mensen die zelf met hun voeten in de klei staan. Dit doe je er niet even bij. Je moet weten waar je het over hebt,’ zegt Henric. ‘Ja, en dat onze cursisten zich kunnen herkennen in de trainer,’ vult Elsemieke aan. ‘Maar ook dat ze de training zo geven dat mensen er de volgende dag mee aan de slag kunnen. Lekker praktisch dus.’

Elsemieke Leijh min scaled

‘We willen graag dat onze cursisten de volgende dag aan de slag kunnen met wat ze hebben geleerd. Lekker praktisch dus.’

Elsemieke Leijh, coördinator Regioacademie Driegang

Het voordeel van e-learning
Elsemieke en Henric zijn het erover eens: het gaat niet alleen om het leren, maar ook om het ontmoeten. De cursisten zijn afkomstig van 92 scholen. Het betekent in de praktijk dat het basisniveau waarmee mensen binnenkomen erg kan verschillen. ‘Dan is e-learning wel een uitkomst,’ zegt Elsemieke. ‘Als iedereen van tevoren al kennis heeft opgedaan, kun je de bijeenkomst veel beter benutten voor ontmoeten en voor praktisch oefenen. Onze deelnemers kunnen ook veel van elkaar opsteken.’

De CED-Groep in de Regioacademie
De trainingen van de CED-Groep weten hun weg naar het aanbod van de Regioacademie nog steeds te vinden. ‘Die worden altijd goed bezocht en goed beoordeeld,’ zegt Elsemieke. ‘De trainers weten waar ze over praten. De inhoud is altijd duidelijk, en net een niveau hoger. Soms wordt een training speciaal voor ons ontwikkeld of aangepast. Dat bespreken we met Kitty de Bruin, onze vaste contactpersoon.’ Henric besluit: ‘Driegang ondersteunt dat iedere leerkracht en school zich kan ontwikkelen. We willen met onze partners graag schouder aan schouder staan om het onderwijs van morgen vorm te geven. Echt die goede match maken.’

Wil je je academie verrijken?

Profiteer van ervaren trainers
Naar het topaanbod
x