Peuters Muziek in de voorschool

Wat is de invloed van muziek- en bewegingseducatie op de ontwikkeling van het jonge kind?

Dat onderzocht de CED-Groep in 2023 in opdracht van SKVR.

Pilot: dans en muziek in de voorschool en kinderopvang
SKVR biedt sinds 2022 wekelijks aan zo'n 400 peuters dans- en muziekactiviteiten aan in de voorschool en kinderopvang. Dit startte in 2022 als pilot, waarbij kunstvakdocenten zijn ingezet naast pedagogisch medewerkers. Onderzoekers van de CED-Groep gingen na: wat de invloed is van muziek- en bewegingseducatie op de taal- en sociaalemotionele ontwikkeling van jonge kinderen? Ook gingen zij in gesprek met de pedagogisch medewerkers en kunstvakdocenten over hun ervaringen.

De opzet van het onderzoek
SKVR vroeg de onderzoekers van de CED-Groep om in beeld te brengen wat er in de wetenschappelijke literatuur bekend is over het verband tussen muziek en dans en de ontwikkeling van jonge kinderen. Vervolgens werd met een kwalitatief onderzoek gekeken hoe pedagogisch medewerkers en kunstvakdocenten de pilot ervaren.

'Ik hoor veel van pedagogisch medewerkers dat ze het ook zelf oppakken als ik er niet ben. Ze herhalen de activiteit in de groep. En ook thuis. Ouders informeren naar wat ik doe, omdat kinderen er thuis ook over vertellen.'

Kunstvakdocent

De ambities van SKVR
In de gemeente Rotterdam loopt 28% van de peuters in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar risico op een onderwijsachterstand. Deze kinderen behoren tot de landelijke 15% laagste onderwijsscores. Het SKVR heeft de ambitie om met muziek en bewegen bij te dragen aan de taal- en sociaalemotionele ontwikkeling van het jonge kind. SKVR werkt daarom samen met voorschoolse voorzieningen in Rotterdam om muziekeducatie een duurzame plek te geven.

Kunstvakdocenten naast pedagogisch medewerkers
In de pilot worden kunstvakdocenten ingezet naast pedagogisch medewerkers. Zij verzorgen wekelijkse muziek- en dansactiviteiten. De inhoud van de activiteiten wordt afgestemd met de pedagogisch medewerkers en sluit aan op de vve-methode die gebruikt wordt in de groep. Alle kunstvakdocenten krijgen een voorschoolse educatie-training om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het jonge kind in de voorschoolse setting en de manier waarop pedagogisch medewerkers ontwikkeling stimuleren.

Het programma Muziek in de voorschool heeft vanaf 2024 een plek in het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid (NROB).

‘De kunstvakdocent benoemt iedere beweging: “ik ben nu de olifant en de olifant stampt.” Dus het werkwoord en het lidwoord, alles wordt benoemd. Alles wat ik meegeef, dat pakt zij op. Zij wil ook graag meedoen met onze thema’s. Het loopt in één lijn met ons door.’

Pedagogisch medewerker

Wil je meer weten over het onderzoek, de pilot of sparren over samenwerking?

Mail dan Fabian Lionaar, Hoofd Research & Development van de CED-Groep: f.lionaar@cedgroep.nl of Sharon Dania, projectleider Jonge Kind bij SKVR: s.dania@skvr.nl of 010-2718309.

Wat zijn de resultaten van de pilot?

Met overzichtelijke infographic
Ontdek de resultaten
x