DVS
  • Wat vragen het Onderzoekskader van de Inspectie en de wet op Burgerschapsonderwijs van scholen?
  • Hoe werk je met Vreedzaam aan de benodigde kennis, vaardigheden en houdingen volgens de Conceptkerndoelen?

Wat vraagt de wet van scholen?
In 2021 zijn de wet op Burgerschapsonderwijs en bijhorende onderdelen uit het Onderzoekskader van de Inspectie aangescherpt. Sindsdien zijn scholen verplicht om expliciet aandacht te besteden aan burgerschapsvorming. In maart 2024 zijn deze eisen vertaald naar Conceptkerndoelen. Hierin is vastgelegd welke kennis, vaardigheden en houdingen leerlingen concreet moeten ontwikkelen. Hoe sluit Vreedzaam hierop aan? We zetten het helder voor je op een rij.

Wet burgerschap
Onderzoekskader
Groep5 286

Vreedzaam en de wet op Burgerschapsonderwijs
Met het programma Vreedzaam voldoet de school voor een groot deel aan de wet op Burgerschapsonderwijs. Vreedzaam richt zich op actief burgerschap en sociale cohesie in zowel de schoolcultuur als de doorlopende lijn – precies kernpunten van de wet. De school en klas dienen hierbij als leeromgeving om te oefenen. In dit artikel lees je nog meer over hoe Vreedzaam aansluit op de wet op Burgerschapsonderwijs.

Met het programma Vreedzaam vervult de school een groot deel van de wet op Burgerschapsonderwijs.

Essentiële elementen

Leerlingen ontwikkelen vaardigheden zoals kritisch denken, participatie, invloed uitoefenen en verantwoord mediagebruik. Deze elementen zijn essentieel binnen Vreedzaam en sluiten direct aan op de wet en de Conceptkerndoelen.

Groep5 302
Groep5 340

Werken aan de Conceptkerndoelen

Hoewel de Conceptkerndoelen nog niet wettelijk verplicht zijn, is het voor Vreedzame scholen relevant om te weten hoe er binnen Vreedzaam aan wordt gewerkt. We publiceerden al eerder een overzicht waarin de Conceptkerndoelen Burgerschap en de algemene leerdoelen van Vreedzaam worden samengebracht. Welke kennis, vaardigheden en houdingen moeten scholen nu precies aanleren? We maakten een gedetailleerd en handig schema. Dit schema biedt per Conceptkerndoel een helder antwoord op de vraag: hoe werk je met Vreedzaam aan de kennis, vaardigheden en houdingen die scholen moeten aanleren?

Per Conceptkerndoel vind je antwoord op de vraag: hoe werk je met Vreedzaam aan de kennis, vaardigheden en houdingen die scholen moeten aanleren?

Alle Conceptkerndoelen uitgewerkt

Hoe werkt Vreedzaam hieraan?
Download het gratis schema

Burgerschapsonderwijs verder versterken

Vreedzaam biedt een sterke basis, maar Burgerschapsonderwijs gaat verder dan alléén het programma Vreedzaam. Het gaat bijvoorbeeld ook over excursies naar musea, gebedshuizen of het gemeentehuis, over lessen wereldoriëntatie, over maatschappelijke projecten of over een inzamelactie voor goede doelen.

Gorep5 363
Groep5 277 DONKER

Activiteiten in samenhang

Het Onderzoekskader van de Inspectie benadrukt dat scholen Vreedzaam samenhangend combineren met andere activiteiten. Dit vraagt om bewuste keuzes: hoe richt je je burgerschapsonderwijs in, om te werken aan de benodigde kennis, vaardigheden en houdingen? Heb je hier als Vreedzame school vragen over? Of heb je behoefte aan ondersteuning? Neem dan vooral contact op.

Suzanne Rhee Körmeling 1

Vragen? Behoefte aan ondersteuning?

Neem dan vooral contact op.

x