KBL 2025

Leesonderwijs en vakonderwijs: hoe combineer je dat?

Welke mogelijkheden zijn er om leesonderwijs en vakonderwijs te combineren? En wat betekent dat dan voor de teksten waar leerlingen mee aan de slag gaan? Moeten dat altijd rijke teksten zijn? Leerlingen krijgen via leesonderwijs een set leesgereedschappen aangereikt. In de ideale wereld gebruiken ze deze vaardigheden ook als ze lezen in de vakken. Maar hoe zorg je daar dan voor? In deze workshop staan we stil bij de overwegingen die je maakt als je een tekst kiest. Ook gaan we in gesprek over de voor- en nadelen van ‘op maat gemaakte’ teksten.

Doelgroep: midden- en bovenbouw po

Jacqueline Evers-Vermeul

Dr. Jacqueline Evers-Vermeul werkt als universitair hoofddocent Taal, Communicatie & Educatie aan de Universiteit Utrecht en lid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen. Zij doet onderzoek naar lees- en schrijfonderwijs en wat daarbij nodig is aan docentprofessionalisering. Ook bestudeert zij de begrijpelijkheid van teksten: welke kenmerken maken teksten of toetsvragen lastig te begrijpen, hoe komt dat en wat betekent dit voor de onderwijspraktijk?

Foto Jacqueline Evers Vermeul

Jacqueline Evers-Vermeul

Universitair hoofddocent Taal, Communicatie & Educatie aan de Universiteit Utrecht

Terug naar overzicht
x