Lezen om te leren
Tekstbegrip en leren gaan vaak hand in hand. Als leerlingen een groot deel van de informatie in een tekst niet begrijpen, dan is de kans namelijk klein dat ze nog iets van die tekst opsteken. De vraag is dus hoe we leerlingen kunnen leren lezen-om-te-leren. Waar liggen de mogelijkheden bij de inrichting van thematisch of zaakvakonderwijs? En welke teksten zijn hier geschikt voor? Deze vragen komen uitgebreid aan bod. In workshops kom je daarnaast meer te weten over effectieve leesinterventies en leesmotivatie.
Doelgroep:
Primair onderwijs
Datum:
8 november
Locatie:
Utrecht
Kosten:
€ 325,- per deelnemer
Dagprogramma
09.00 - 09.45: inloop
09.45 - 09.55: opening en toelichting op het programma
09.55 - 10.45: plenaire lezing 1
11.00 - 11.45: ronde 1 workshops
12.00 - 13.00: plenaire lezing 2
13.00 - 14.00: pauze en lunch
14.00 - 14.45: ronde 2 workshops
15.00 - 15.45: ronde 3 workshops
16.00 - 16.30: VUG en centrale afsluiting
16.30: borrel
Lezingen en workshops
Plenaire lezing 1
Lezen in de vakken: hoe en wat dan?
Door: Jacqueline Evers-Vermeul en Ted Sanders (Universiteit Utrecht)
Plenaire lezing 2
Met plezier jouw leerlingen (weer) aan het lezen krijgen? De belangrijke rol van de lezende leerkracht.
Door: Naomi Smits (leerkracht groep 8, leescoördinator, auteur, columnist en co-founder van de Leesknokploeg)
Workshops
1. Hoe praktijkonderzoek door leraren kan bijdragen aan beter leesonderwijs
Door: Liza van den Bosch (Universiteit Leiden)
2. Leesdoelen en inhoudsdoelen in balans? Kies goede teksten!
Door: Suzanne Bogaerds-Hazenberg (Radboud Universiteit)
3. Als je schrijft, lees je beter!
Door: Hilde Kooiker- den Boer (HZ University of Applied Sciences Vlissingen)
4. Nieuw bij Nieuwsbegrip – VTL en Fictie
Door: Yvet van Noordt (CED-Groep / Kenniscentrum Begrijpend Lezen)
5. Leren lezen met de totaalaanpak: het LIST-programma
Door: Anneke Bemer (CED-Groep)
6. De Gouden leesaanpak: het ontwikkelen van een liefde voor lezen
Door: Dineke de Groot (CED-Groep)
7. Thematisch werken met Close Reading en Nieuwsbegrip, een kijkje in de praktijk
Door: Carla Woudstra (Basisschool Martinus Twello in Twello)
8. Universele Instructie in Lezen (UIL): Online leesbijles in lezen
Door: Christine Espin (Universiteit Leiden)
9. Op weg naar beter taal- en leesonderwijs!
Door: Joanneke Prenger (SLO)
VUG
VUG: Wetenschappelijke kennis toepassen in de onderwijspraktijk
Door: Petrelle Tomassen (CED-Groep)
Het is helaas niet meer mogelijk om je in te schrijven voor de conferentie.