Instructie aan kleuters: ontdekken waar het kan, instructie waar nodig

Als professional in de onderbouw ben je soms zoekend: hoe kan een instructiemodel toch aansluiten bij de informele leerwijze van kleuters? Spel is voor kleuters de belangrijkste manier om nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Dat blijft. Toch zijn er vaardigheden die kinderen niet vanzelf leren, zoals resultatief tellen of een bepaalde klank voor of achteraan een woord horen. Voor deze vaardigheden is het raadzaam gebruik te maken van doelgerichte instructie in kleine groepjes, het Doordacht Passend Lesmodel.

Voor wie?

Leerkrachten groep 1-2

Over de workshopleiders

Alette is taal- en leesexpert. Zij begeleidt directies en teams bij het ontwikkelen en uitvoeren van het taalbeleid. Verder traint zij teams en coacht zij leerkrachten bij kwaliteitsverbetering. Ook is Alette opleidingsdocent van de opleiding taal-/leescoördinator.

Alette

Alette Schoenmaker

Terug naar het overzicht

Gusta is gespecialiseerd in het jonge kind, (mondelinge) taal en Teach like a Champion. Zij geeft trainingen op pedagogische en didactische vaardigheden aan onderwijsprofessionals in vroeg- en voorschool en in het (speciaal)basisonderwijs.

Gusta Schreiner 1

Gusta Schreiner

Terug naar het overzicht
x