Inhoud
Hoe krijg je leerlingen aan het lezen? Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Een mooie kast met boeken en een lekkere voorraad leuke werkvormen zijn een mooi begin. In deze cursus krijg je de missende schakel in handen: een didactische aanpak. Want leesmotivatie: dat is een vak apart.
Wat ga je leren?
De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Dit komt aan bod:
- het belang van (voor)lezen en leesbevordering
- de doorgaande leeslijn
- leesbevordering bij intrinsiek en extrinsiek gemotiveerde kinderen
- de Leescirkel van Aidan Chambers
- een motiverend boekenaanbod en hoe dit als leerkracht in te zetten
- leesbevorderende werkvormen
- leesbevordering door projecten en campagnes
- leesontwikkeling: niveaus en boekdimensies (Jos Walta)
- voorwaarden om een leescultuur tot stand te brengen
- het monitoren van leesontwikkeling
- het voeren van een leesgesprek
- een leesplan opstellen voor schoolbrede leesbevordering
Dit ga je doen
In de eerste bijeenkomst duik je de theorie in en staat het kiezen van de juiste boeken centraal. Vol nieuwe kennis en inspiratie ga je naar huis met een leuke opdracht, waarin je aan de slag gaat met het creëren van een rijke leeromgeving. In de tweede bijeenkomst leer je alles over leesroutines en ga je in op de interactie tussen jou en je leerlingen. Natuurlijk doe je ook handige werkvormen op, waar je voor de derde bijeenkomst mee experimenteert. In die laatste les verdiep je je in de didactische kant van leesmotivatie en zoom je in op de rol van leescoördinator.
De trainer vertelt
‘Het is zo leuk om te zien dat de cursisten in de loop van de cursus steeds meer ontdekken dat dit ook een leerlijn is. Dat het ene boek meer vraagt van een leerling dan het andere, dat is ook altijd zo'n mooi inzicht. Daar kunnen ze wel wat mee. Ook weet lang niet iedere leerkracht dat er tegenwoordig hele goeie boeken worden geschreven. Iedereen zet zich in om het leesonderwijs leuker te maken. Hier leren ze de didactische kneepjes om kinderen ook echt aan het lezen te krijgen.’