Hoe verbeter ik mijn aanvankelijk technisch leesonderwijs? (po)

groep5 173

Je methode voor aanvankelijk leesonderwijs biedt volop lessen en aanwijzingen om het leesonderwijs in groep 3 goed vorm te geven. Toch bereiken (te) veel leerlingen aan het einde van groep drie niet het gewenste leesniveau. Hoe komt dit en aan welke knoppen kun je draaien om meer leerlingen minimaal dit niveau te laten behalen?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Je methode voor aanvankelijk leesonderwijs biedt volop lessen en aanwijzingen om het leesonderwijs in groep 3 goed vorm te geven. Toch bereiken (te) veel leerlingen aan het einde van groep drie niet het gewenste leesniveau. Hoe komt dit en aan welke knoppen kun je draaien om meer leerlingen minimaal dit niveau te laten behalen?

In deze cursus krijg je handvatten voor beter leesonderwijs in groep 3. Onafhankelijk van de methode waarmee je werkt, ontwikkel je kennis en praktische (instructie-) vaardigheden, waarmee je op cruciale momenten in het jaar maximaal rendement uit je leesonderwijs haalt. We besteden aandacht aan effectief onderwijs aan de basisgroep, maar ook aan handreikingen voor betere lezers en passende ondersteuning aan risicolezers. Ook is er gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen met medecursisten.

Inhoud

De cursus bestaat uit een startbijeenkomst en vervolgens vier ondersteuningsbijeenkomsten die zijn gekoppeld aan de signaleringsmomenten. Aan bod komen:

  • leerlijn technisch lezen
  • inzicht in effectief aanvankelijk leesonderwijs in de verschillende leesfasen in groep 3
  • vormgeven van effectief aanvankelijk leesonderwijs
  • analyseren en interpreteren van toetsresultaten
  • passende aanpak voor de basisgroep
  • passende interventies zwakke lezers
  • zinvol inrichten van verlengde instructie
  • aanpak doublureleerlingen
  • handreikingen sterke lezers
  • een goede overgang van 2 naar 3
  • hardnekkige leesmoeilijkheden
  • aanvankelijk spellen
  • leesplezier

‘Deze cursus heeft zeker aan de doelstellingen en mijn verwachtingen voldaan!’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je kunt je aanvankelijk leesonderwijs optimaal vormgeven.
  • Je hebt kennis van de doorlopende leerlijn lezen vanaf de kleuters tot groep 4.
  • Je weet wat van belang is bij de overdracht vanuit groep 2 en hoe je deze informatie in kunt zetten voor een goede leesstart.
  • Je kunt door het analyseren en duiden van gegevens je onderwijs laten aansluiten op behoeften van de groep en individuele leerlingen.
  • Je kunt passende ondersteuning bieden aan risicolezers die vastlopen in de verschillende fases van het aanvankelijk lezen.
  • Je weet hoe je de groep en leerlingen kunt motiveren in het leesonderwijs.

'Echt meerwaarde om je toetsresultaten zo samen te analyseren. Heb er veel aan gehad!'

Reactie cursist

Extra informatie

  • Het is van belang dat je zelf in groep 3 lesgeeft of bij het onderwijs in groep 3 betrokken bent als intern begeleider, bouwcoördinator of leesspecialist.
  • Vermeld op het inschrijfformulier (veld ‘opmerkingen’) met welke methode voor aanvankelijk lezen je werkt.
  • Je ontvangt een certificaat wanneer je aanwezig bent geweest tijdens 4 van de 5 bijeenkomsten en de uitgevoerde opdrachten als voldoende zijn beoordeeld.

Gebruikersvriendelijke online leeromgeving

In de cursus combineren we de fysieke cursusbijeenkomsten met online lesactiviteiten. Hiervoor krijg je toegang tot Procademy, onze gebruikersvriendelijke online leeromgeving. Je vindt hier documenten die je kunt raadplegen en de praktijkopdrachten. Ontdek de voordelen van blended leren.

P0502 / S2120

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • Blended logo
  • Opmaak 1 11
  • x