Focus op kleuters (po)

BB 075

Heb ik wel voldoende kennis over de ontwikkeling van jonge kinderen? En is wat ik weet nog wel actueel? Doe ik eigenlijk de goede dingen in mijn groep 1-2? Als je deze vragen hebt, lees dan vooral verder. In deze praktische cursus leer je alles wat je nodig hebt om nog beter te kunnen lesgeven in groep 1-2. Natuurlijk op een praktische, concrete manier, zodat je er meteen mee aan de slag kunt.

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right

Heb ik wel voldoende kennis over de ontwikkeling van jonge kinderen? En is wat ik weet nog wel actueel? Doe ik eigenlijk de goede dingen in mijn groep 1-2? Als je deze vragen hebt, lees dan vooral verder. In deze praktische cursus leer je alles wat je nodig hebt om nog beter te kunnen lesgeven in groep 1-2. Natuurlijk op een praktische, concrete manier, zodat je er meteen mee aan de slag kunt.

Lesgeven in groep 1-2. Dat is wat je doet. En dat wil je graag zo goed mogelijk doen. In acht boeiende modules werk je hier tot in de puntjes naartoe. Hiervoor heb je actuele kennis nodig over de ontwikkeling van jonge kinderen. En hoe ziet effectief onderwijs aan jonge kinderen er volgens de laatste inzichten precies uit?

Inhoud

In 8 bijeenkomsten naar effectief kleuteronderwijs
Wat ga je allemaal ontdekken in de 8 bijeenkomsten?

  1. Focus op kleuters: jij laat ze groeien
    In deze bijeenkomst ontmoeten we elkaar. We trappen af met de vraag: wat is kwalitatief goed onderwijs in de onderbouw? We verkennen met elkaar hoe je daarvoor kan zorgen en lichten dan een specifiek kwaliteitsaspect uit: effectief klassenmanagement.
  2. Rijke speelleeromgeving en spel
    Hoe kun je spelontwikkeling stimuleren? Je doet kennis op over spelontwikkeling, schaaft je observatievaardigheden bij en leert hoe een rijke speelleeromgeving bijdraagt.
  3. Taalontwikkeling en woordenschat
    Vandaag duiken we in de mondelinge taalontwikkeling. Natuurlijk is er ook aandacht voor de taalverwerving van kinderen voor wie Nederlands de tweede taal is. Welke effectieve taalroutines zijn er?
  4. Brein & leren en doorgaande lijn
    Wat gebeurt er precies in het brein van jonge kinderen? Hoe ontwikkelen executieve vaardigheden zich? In deze bijeenkomst staan we ook uitgebreid stil bij de doorgaande lijn van de kinderopvang naar groep 1-2, en van daaruit naar groep 3.
  5. Beginnende geletterdheid en ontwikkelingsvoorsprong
    Hoe help je kinderen zo goed mogelijk de wereld in van de geschreven taal? In deze bijeenkomst ontdek je ook hoe je voor een passende leeromgeving zorgt voor de kinderen die al wat verder zijn in hun ontwikkeling.
  6. Sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek/bewegend leren
    Twee belangrijke onderwerpen, waar je de nodige kennis voor krijgt aangereikt. Verder verdiep je je in het belang van een rijk beweegaanbod en krijg je handvatten voor het omgaan met kinderen met opvallend gedrag.
  7. Rekenontwikkeling
    Rekenontwikkeling, rekenroutines, effectief didactisch handelen: na vandaag weet je er alles van.
  8. Educatief partnerschap met ouders
    Tot slot: hoe geef je een goed partnerschap met ouders vorm? Hoe zorg dat je het thuisfront goed betrokken is bij de ontwikkeling en de schoolprestaties? Vandaag presenteer je ook het ontwikkelplan dat je hebt gemaakt.

Eindopdracht en vervolg
Je gaat voor je eigen groep een analyse maken. Je formuleert wat je graag wil bereiken en hoe je dat gaat doen. Ook maak je een eigen ontwikkelplan, waarin je vastlegt wat je de komende periode gaat doen om je doelen te bereiken. Zo'n drie maanden na de afronding neemt de cursusleider contact met je op. Lukt het om je ontwikkelplan uit te voeren? Wat gaat goed, waar knelt het en wat heb je nog nodig?

Resultaat

Meer plezier in je werk en kinderen die beter groeien

  • Je hebt kennis van de ontwikkelingsdomeinen Taal, Rekenen, Sociaal-emotionele ontwikkeling en Motoriek voor het jonge kind.
  • Je hebt kennis van de breinontwikkeling van jonge kinderen.
  • Je hebt kennis van effectief klassenmanagement en didactisch handelen: spelbegeleiding en instructie.
  • Je hebt kennis van de doorgaande lijn van kinderopvang naar groep 1-2 en van groep 1-2 naar groep 3.
  • Je hebt ervaren wat je beter en/of anders kunt doen, door oefening in de praktijk met tussentijdse opdrachten.
  • Je hebt je eigen praktijksituatie geanalyseerd en een concreet en praktisch ontwikkelplan geschreven, waarmee je je eigen handelen aanscherpt.


Criteria voor een positieve afronding
Wanneer ga je met een welverdiende voldoende naar huis?

  • Je hebt minimaal 7 van de 8 dagen fysiek bijgewoond.
  • Heb je een bijeenkomst gemist? Dan maak je een vervangende opdracht, die de cursusleider ten minste als voldoende beoordeelt.
  • Het ontwikkelplan is op tijd ingeleverd en de cursusleider beoordeelt het plan ten minste als voldoende.

Voor wie is deze cursus?

  • Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten van groep 1 en 2. Je hebt een afgeronde hbo-opleiding tot leerkracht in het primair onderwijs. Je staat op dit moment als leerkracht voor groep 1-2.
  • Ben je kwaliteitscoördinator/intern begeleider, onderbouwcoördinator en/of leerkracht van groep 3? Als je je kennis over het onderwijs aan jonge kinderen en hun ontwikkeling wilt aanscherpen, dan ben je van harte welkom. Let op: de cursus richt zich op het dagelijks werk van de leerkracht in groep 1-2. Het uitvoeren van praktijkopdrachten in deze groepen hoort hierbij.

Wanneer is een andere cursus meer geschikt?

  • Als je al goed op de hoogte bent van de ontwikkeling van jonge kinderen en het onderwijs aan deze groep. Je kennis is ook up to date.
  • Als je op zoek bent naar een cursus specialist jonge kind, waarbij je toewerkt naar de beroepsstandaard voor de jonge kindspecialist. Deze cursus komt in het aanbod voor het schooljaar 2025-2026.
  • Als je je als schoolleider samen met je kwaliteitscoördinator wilt verdiepen in de werkcyclus OGW4D in groep 1-2, na het volgen van de Masterclass OGW4D. Neem in dat geval contact op met [jonge kind].
Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
  • Blended logo1
  • x