Lesgeven in groep 1-2. Dat is wat je doet. En dat wil je graag zo goed mogelijk doen. In acht boeiende modules werk je hier tot in de puntjes naartoe. Hiervoor heb je actuele kennis nodig over de ontwikkeling van jonge kinderen. En hoe ziet effectief onderwijs aan jonge kinderen er volgens de laatste inzichten precies uit?
Inhoud
In 8 bijeenkomsten naar effectief kleuteronderwijs
Wat ga je allemaal ontdekken in de 8 bijeenkomsten?
- Focus op kleuters: jij laat ze groeien
In deze bijeenkomst ontmoeten we elkaar. We trappen af met de vraag: wat is kwalitatief goed onderwijs in de onderbouw? We verkennen met elkaar hoe je daarvoor kan zorgen en lichten dan een specifiek kwaliteitsaspect uit: effectief klassenmanagement. - Rijke speelleeromgeving en spel
Hoe kun je spelontwikkeling stimuleren? Je doet kennis op over spelontwikkeling, schaaft je observatievaardigheden bij en leert hoe een rijke speelleeromgeving bijdraagt. - Taalontwikkeling en woordenschat
Vandaag duiken we in de mondelinge taalontwikkeling. Natuurlijk is er ook aandacht voor de taalverwerving van kinderen voor wie Nederlands de tweede taal is. Welke effectieve taalroutines zijn er? - Brein & leren en doorgaande lijn
Wat gebeurt er precies in het brein van jonge kinderen? Hoe ontwikkelen executieve vaardigheden zich? In deze bijeenkomst staan we ook uitgebreid stil bij de doorgaande lijn van de kinderopvang naar groep 1-2, en van daaruit naar groep 3. - Beginnende geletterdheid en ontwikkelingsvoorsprong
Hoe help je kinderen zo goed mogelijk de wereld in van de geschreven taal? In deze bijeenkomst ontdek je ook hoe je voor een passende leeromgeving zorgt voor de kinderen die al wat verder zijn in hun ontwikkeling. - Sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek/bewegend leren
Twee belangrijke onderwerpen, waar je de nodige kennis voor krijgt aangereikt. Verder verdiep je je in het belang van een rijk beweegaanbod en krijg je handvatten voor het omgaan met kinderen met opvallend gedrag. - Rekenontwikkeling
Rekenontwikkeling, rekenroutines, effectief didactisch handelen: na vandaag weet je er alles van.
- Educatief partnerschap met ouders
Tot slot: hoe geef je een goed partnerschap met ouders vorm? Hoe zorg dat je het thuisfront goed betrokken is bij de ontwikkeling en de schoolprestaties? Vandaag presenteer je ook het ontwikkelplan dat je hebt gemaakt.
Eindopdracht en vervolg
Je gaat voor je eigen groep een analyse maken. Je formuleert wat je graag wil bereiken en hoe je dat gaat doen. Ook maak je een eigen ontwikkelplan, waarin je vastlegt wat je de komende periode gaat doen om je doelen te bereiken. Zo'n drie maanden na de afronding neemt de cursusleider contact met je op. Lukt het om je ontwikkelplan uit te voeren? Wat gaat goed, waar knelt het en wat heb je nog nodig?