De overgang van 2 naar 3 (po)

BB 237

Twijfels en discussies: laten we een kind wel of niet langer kleuteren? Wat is wijsheid? Wat zegt de regelgeving? En dan zijn er ook nog ouders die er misschien wel net iets anders over denken. Toch moet de knoop een keer doorgehakt. Is het herkenbaar? In deze cursus leer je heldere criteria vastleggen in een protocol. Zo creëer je handvatten om te kunnen beslissen wat beter is voor een kind.

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right

Twijfels en discussies: laten we een kind wel of niet langer kleuteren? Wat is wijsheid? Wat zegt de regelgeving? En dan zijn er ook nog ouders die er misschien wel net iets anders over denken. Toch moet de knoop een keer doorgehakt. Is het herkenbaar? In deze cursus leer je heldere criteria vastleggen in een protocol. Zo creëer je handvatten om te kunnen beslissen wat beter is voor een kind.

De tijd dat kleuters in groep 1 en 2 doorbrengen verschilt sterk. Kleuters die in mei jarig zijn, zitten gewoonlijk twee jaar in groep 1/2. Herfstkinderen zitten bijna drie jaar óf slechts anderhalf jaar in de kleutergroep. Een immens verschil, met gevolgen voor de verdere schoolloopbaan. Wanneer kies je voor verkorting of verlenging? Hoe zorg je voor een doorgaande lijn? Scholen zijn op zoek naar handvatten en duidelijke criteria. Eén heldere lijn. Of een kind nu in klas a, b of c zit: de aanpak is hetzelfde.

Rust door een onderbouwd besluit
Bij twijfels over de overgang ben je geregeld in gesprek met de ouders. Dit kunnen soms pittige gesprekken zijn. Ze hebben zo hun eigen ideeën en argumenten. Glasheldere criteria helpen niet alleen de school om tot een eenduidig advies te komen. Het is ook fijn om in gesprekken met ouders op terug te vallen. Hoe kom je tot een goed protocol? Je doet alle kennis op die je nodig hebt en gaat praktisch aan de slag met het schrijven van je eigen protocol.

Ononderbroken ontwikkeling
Het uitgangspunt van de Inspectie is dat kinderen het primair onderwijs in acht jaar doorlopen. In deze periode mag het ontwikkelingsproces en het welbevinden van kinderen niet verstoord worden. Verlenging van de kleuterbouw mag dus geen zittenblijven inhouden, maar moet een voortgang zijn van wat een kind al kan. De voortgang in ontwikkeling is bepalend, niet de kalenderleeftijd. In de cursus leer je zorgen voor de ononderbroken ontwikkeling waar de kinderen recht op hebben.

Inhoud

  • het belang van preventief handelen, vroegtijdige signalering en interventies op leerbehoeftes van jonge kinderen
  • praktijkvoorbeelden van protocollen (raamwerk)
  • de invloed van de overgang van groep 1 naar 2 op de latere overgang van 2 naar 3
  • criteria voor de afweging verlengen of verkorten van de kleuterperiode
  • inzetten van de voorschotbenadering en overig passend aanbod
  • risicosignalen rekenen en lezen, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding
  • signaleringstoetsen, zoals de toets risicokleuters uit het (landelijke) protocol dyslexie
  • overleg met ouders en verantwoordelijkheden op schoolniveau
  • aanbod voor najaarskleuters bij verlenging en verkorting van de kleuterperiode
  • consequenties van differentiatie in groep 3: de doorgaande lijn met de voorschotbenadering in groep 3

‘Dat lastige gesprek met ouders? Dat is dankzij ons gloednieuwe protocol nu opeens veel makkelijker.’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je kunt samen met je collega’s een doordacht protocol opstellen voor de overgang 1, 2 en 3, inclusief handelwijze bij najaarskinderen.
  • Je hebt zicht op de preventiemaatregelen om kinderen een doorgaande lijn aan te bieden.

Blended

Gebruikersvriendelijke online leeromgeving

In de cursus De overgang van 1 naar 2 naar 3 combineren we de cursusbijeenkomsten met online lesactiviteiten. Hiervoor krijg je toegang tot Procademy, onze gebruikersvriendelijke online leeromgeving. Je vindt hier documenten die je kunt raadplegen. Ook stuur je hier je opdrachten in. Wil je tussentijds een vraag stellen aan de trainer? Dan heb je altijd snel contact.

Ontdek de voordelen van blended leren.

Teamtraining

Is de cursus De overgang van 1 naar 2 naar 3 iets waar je met het hele team mee aan de slag wil? Vanaf ongeveer 8 deelnemers kun je kiezen voor een teamtraining, die we geven op de locatie van jouw keuze. Klik onderaan deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

P1007/S5310

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
  • Blended logo
  • x