Basiscursus Intern begeleider/kwaliteitscoördinator (so)

BB 745

Specialiseren tot intern begeleider als kwaliteitscoördinator: is dit jouw moment? Je kunt in deze rol veel betekenen voor je leerlingen, collega's en de school. Door theorie en praktijkopdrachten maak je kennis met alle aspecten van de interne begeleider als kwaliteitscoördinator. Iedere bijeenkomst reflecteer je op je professionele ontwikkeling. Theorie verbind je constant met de praktijk.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Specialiseren tot intern begeleider als kwaliteitscoördinator: is dit jouw moment? Je kunt in deze rol veel betekenen voor je leerlingen, collega's en de school. Door theorie en praktijkopdrachten maak je kennis met alle aspecten van de interne begeleider als kwaliteitscoördinator. Iedere bijeenkomst reflecteer je op je professionele ontwikkeling. Theorie verbind je constant met de praktijk.

De beroepsstandaard gaat uit van drie rollen, die allemaal leiden tot een betere kwaliteit van het onderwijs:

  • leercoördinator
  • trendanalist
  • zorgregisseur

De intern begeleider vervult hiermee een sleutelrol in de kwaliteitszorg en staat naast de directie. Je leert in deze praktische cursus precies wat deze rollen inhouden. Je ontdekt al snel waar de aandachtspunten in jouw school liggen. Ook zul je ervaren dat je veel meer invloed hebt dan je misschien denkt. Je gaat aan de slag met thema's als opbrengstgericht werken, communicatie, leerlingzorg, taal, rekenen en schoolgedrag. Het is dan ook niet voor niets dat deze cursus uit acht cursusdagen bestaat.

Inhoud

Dag 1: Introductie
Vandaag maak je kennis met de beroepsstandaard en de bijbehorende competenties en eisen, voornamelijk op niveau A. Je krijgt zicht op de rollen die je gaat vervullen en zoomt in op de situatie waarbinnen jij je functie uitoefent. Ook is je al heel duidelijk hoeveel je kunt gaan bereiken. Verder krijg je een voorproefje van wat je allemaal gaat doen in de komende bijeenkomsten.

Dag 2: Opbrengstgericht werken in 4D
Je gaat aan de slag volgens de bewezen effectieve principes van opbrengstgericht werken in 4D: OGW4D. In deze cyclische aanpak draait het allemaal om data, duiden, doelen en doen. Is OGW4D nieuw voor je? In dit filmpje vind je een mooie uitleg. OGW4D is de basis van het kwaliteitsbeleid en zorgt ervoor dat alle leerlingen optimaal tot leren komen. Het is de basis van al het handelen in de school. Het is jóuw basis.

Dag 3: Grip op leerlingzorg
In je rol als zorgregisseur coördineer je de onderwijsondersteuning. Ook evalueer je de resultaten en vernieuw je de processen, als je hebt vastgesteld dat het beter kan. Vandaag leer je hoe dit allemaal werkt. Ook breng je de ondersteuningsstructuur in kaart met een zorgkalender.

Dag 4: Laat data voor je werken
Waar jij de rechterhand van de directeur bent, zo zijn data jouw rechterhand. Deze dag staat daarom in het teken van data. Welke ontwikkeling had je verwacht, en wat vertellen de toetsen en andere data je? Wat betekent dit voor het onderwijsaanbod bij jou op school? Dit ga je ontdekken.

Dag 5: Professioneel communiceren
Deze dag staat in het teken van het begeleiden en coachen van je collega's. Hoe draag je bij aan een zo professioneel mogelijk team? Hoe krijg je ze aan boord voor vernieuwingen? Hoe stimuleer je de leercultuur en hoe begeleid je ontwikkelingen?

Dag 6: Presentatie data
Als een echte trendanalist heb je knelpunten, risico's en kansen gesignaleerd. Vandaag presenteer je jouw bevindingen aan de groep en wissel je ervaringen uit. Je ervaart de krachtige effecten van OGW4D. De volgende stap: hoe begeleid je je collega's bij het analyseren van leerlingresultaten?

Dag 7: Het jonge kind
De resultaten van groep 8 beginnen in groep 1.

Dag 8: Terugblik op je datagesprek
Inmiddels heb je een datagesprek gevoerd met een teamlid. Hoe is dat gegaan? Wat ging goed, wat kan beter? Je leert van de ervaringen van de groep en profiteert van de expertise van de trainer. Na deze laatste dag ben je helemaal klaargestoomd voor de belangrijke rol van intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Je rondt de cursus af met een aantal portfolio-opdrachten.

Zeker de moeite waard om deze cursus te volgen. Ook als je al een paar jaar ib'er bent.

Reactie cursist

Resultaat

  • Je kunt op basis van data-analyse een koppeling maken tussen verkregen toetsresultaten en het aanbod in de school.
  • Je hebt je coachingskwaliteiten op didactisch- en pedagogisch handelen verder ontwikkeld en geoefend.
  • Je bent bekend met de principes van opbrengstgericht werken in 4D, ook aan gedrag, en weet hoe je deze gaat toepassen bij jou op school.

'Prettige docent, tempo was perfect net als de inhoud, sloot precies aan op de praktijk.'

Reactie cursist

Extra informatie

  • De cursus is post-hbo: een afgeronde Pabo-opleiding of opleiding remedial teaching is een vereiste.
  • Je ontvangt een certificaat wanneer je aanwezig bent geweest tijdens zeven van de acht bijeenkomsten, de opgegeven literatuur is gelezen en de portfolio-opdrachten voldoende zijn beoordeeld.
  • Je maakt gebruik van Procademy, onze online leeromgeving. In deze omgeving vind je achtergrondinformatie en de opdrachten. Ook kun je hier je opdrachten inleveren.

Verbreden

Wil je je kennis verbreden? De volgende cursussen zijn wellicht ook interessant voor je: Masterclass OGW4D (so) en Gedrag is een signaal (so).

Primair onderwijs

Werk je in het primair onderwijs? Schrijf je dan in voor de Basiscursus Intern begeleider/kwaliteitscoördinator (po).

S0101 / S5102

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • Logo onderwijsspecialist
  • Blended logo
  • Opmaak 1 3
  • x