Werken aan zelfregulatie
Sommige kinderen komen onvoldoende tot ontwikkelen en leren, omdat ze problemen hebben met zelfregulatie. Een leerling laat zich bijvoorbeeld constant afleiden door allerlei prikkels en komt niet tot zelfstandig werken. Of een leerling heeft moeite om zich sociaal staande te houden in de groep.
Ben jij op zoek naar handvatten om deze leerlingen verder te helpen? De observatielijst ZO! helpt daarbij. De ZO! is een wetenschappelijk verantwoorde observatielijst voor leerkrachten en ib’ers. Het instrument is ontwikkeld in opdracht van Pi7.
Observatielijst ZO!
Met de Observatielijst Zelfregulatie in het Onderwijs ZO! verhelder je het ontwikkelingsniveau van een leerling op het gebied van zelfregulatie. De observatielijst is compact opgebouwd en praktisch in het gebruik. Bij het invullen kijk je naar 15 punten op het gebied van:
- taakgericht gedrag
- zelfbewustzijn en reflectie
- interactie in de klas
Wanneer het ontwikkelingsniveau helder is, kun je de onderwijsbehoeften formuleren. Vervolgens vind je in de handleiding concrete aanknopingspunten om een (intensief) onderwijs-zorgarrangement in te richten. Dat arrangement is bijvoorbeeld voor een individuele leerling of een groepje. De handleiding van ZO! bevat ook heldere handelingssuggesties en praktische gesprekskaarten om met de leerling zelf in gesprek te gaan.
Zelfregulatie in beeld brengen
De ZO! sluit aan op opbrengstgericht werken in 4D (Data, Duiden, Doelen, Doen).
- Data: Aan de hand van de 15 punten op de observatielijst verzamel je data over de ontwikkeling van een leerling op het gebied van zelfregulatie en leren.
- Duiden: Wanneer het niveau van zelfregulatie duidelijk is, is het mogelijk de onderwijsbehoeften van je leerling te formuleren.
- Doelen: In een (intensief) onderwijszorgarrangement worden de doelen beschreven.
- Doen: De handleiding van de ZO! biedt praktische handelingssuggesties en gesprekkaarten.
Zo is het op een goede manier ingebed in je kwaliteitszorg.