BB 751

Vreedzaam voor nieuwkomers

De instroom van vluchtelingenkinderen en andere kinderen met een migratiegeschiedenis stelt het onderwijs voor een uitdaging die verder gaat dan de taalbarrière. Deze kinderen hebben vaak veel meegemaakt en land, familie en vrienden moeten achterlaten. Leerkrachten die werken met leerlingen met een (recente) migratieachtergrond hebben methodieken nodig om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, passend bij de doelgroep. Er is behoefte aan een integrale aanpak, voor kinderen, hun ouders, scholen en wijken.

Vreedzaam: wat is het?
Kinderen bepalen hoe de wereld van morgen eruit zal zien. Het is dus heel belangrijk dat deze kinderen samen beslissingen kunnen nemen en conflicten oplossen. Dat ze zich verantwoordelijk voelen voor elkaar en de gemeenschap. Dat ze zich veilig voelen en openstaan voor verschillen tussen mensen. Vreedzaam is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Hét antwoord op de vraag naar goed burgerschapsonderwijs dat aansluit bij de nieuwe wet burgerschap. De klas en de hele school vormen een veilige oefenplaats, waar kinderen de democratie aan den lijve ervaren. Compleet met mediatie voor én door leerlingen, heuse groepsvergaderingen en democratisch tot stand gekomen regels.

Vreedzaam voor nieuwkomers
Met hulp van Stichting Kinderpostzegels is het programma Vreedzaam aangepast aan het nieuwkomersonderwijs. Er is een handleiding over de toepassing van Vreedzaam op deze doelgroep, er zijn speciale lessen en activiteiten voor nieuwkomers en er is een lijst van niet-talige ‘Binnenkomers en Afsluiters’. De lessen en activiteiten houden bovendien rekening met en besteden aandacht aan het voortdurend in- en uitstromen van leerlingen. Met deze aanpassingen maken we het mogelijk dat Vreedzame (nieuwkomers)scholen een doorgaande lijn bieden in hun pedagogische aanpak.

Bredere doelgroep
De lessen en activiteiten zijn door de aanpassingen bruikbaar voor een brede doelgroep: klassen/scholen met allerlei soorten nieuwkomers, kinderen met een taalontwikkelingsachterstand en/of trauma. Ook voor kinderen met beperkte ontwikkelingsmogelijkheden kan dit programma helpend zijn.

De lessen en activiteiten zijn door de aanpassingen bruikbaar voor een brede doelgroep: klassen/scholen met allerlei soorten nieuwkomers, kinderen met een taalontwikkelingsachterstand en/of trauma. Ook voor kinderen met beperkte ontwikkelingsmogelijkheden kan dit programma helpend zijn.

Vreedzame (nieuwkomers)scholen
Voor scholen die al met Vreedzaam werken is het materiaal voor nieuwkomerskinderen gratis beschikbaar in de online omgeving. Voor scholen die graag met Vreedzaam aan de slag willen, bieden we een implementatietraject op maat aan – of het nu gaat om een school met enkele nieuwkomers, een nieuwkomersklas of alleen maar nieuwkomers. Onze adviseurs staan voor je klaar om hier samen een plan voor te maken.

Werk je (nog) niet met Vreedzaam?
Voor scholen die (nog) niet met Vreedzaam werken, zijn er vijf lesbrieven gemaakt. De lesbrieven gaan over:

  • verwelkomen
  • verdiept kennismaken
  • een veilige groep
  • een steentje bijdragen
  • afscheid nemen
De lesbrieven bevatten naast een concrete les, talloze nuttige en concrete tips.


Voor wie zijn deze lesbrieven?
Voor leerkrachten die door het jaar regelmatig nieuwe leerlingen krijgen of zien vertrekken. Of voor scholen die het overwegen om aan de slag te gaan met Vreedzaam en het graag willen uitproberen. In elke lesbrief staat een link naar een digitale les, voor op het digibord.

Bekijk de lesbrieven:

→ Lesbrieven in het Nederlands
→ Lesbrieven in het Oekraïens
→
Lesbrieven in het Pools

De originele lesbrieven voor nieuwkomers zijn met hulp van Stichting Kinderpostzegels gerealiseerd.

Aanbieders, tijdsbesteding en kosten

Heb je vragen over Vreedzaam?

Stel ze vooral
x