Visie ontwikkelen voor het jonge kind

  • Waarom is een visie op onderwijs aan jonge kinderen belangrijk?
  • Wat kun je doen als de schoolbrede visie niet aansluit bij het jonge kind?
  • Hoe kunnen we onze huidige visie aanscherpen voor het jonge kind?

Waarom een visie op het jonge kind?
Een duidelijke visie geeft richting aan:

  • Waar staan jullie voor?
  • Waar geloven jullie in?
  • Waar willen jullie over drie jaar zijn?

Veel scholen hebben een schoolbrede visie, maar deze sluit niet altijd aan bij de onderwijspraktijk in groep 1 en 2 (en soms 3). Jonge kinderen leren anders dan oudere kinderen. Het is belangrijk om als team te weten hóe jonge kinderen leren en wat dit betekent voor jullie onderwijs. Een gerichte visie op het jonge kind biedt houvast en versterkt de kwaliteit van je onderwijs.

Hoe kunnen we je ondersteunen?
De CED-Groep helpt jullie bij het (her)formuleren van een visie op het jonge kind. Gespecialiseerde jonge kind-adviseurs begeleiden het team met behulp van het SLO-visiespel. Samen ontwikkelen jullie een visie op basis van negen pijlers. Een greep uit de pijlers: leerdoelen, spel- en leeractiviteiten, rol van de leerkracht, leeromgeving en evaluatie.

Na het formuleren van de visie gaan we samen aan de slag met de concretisering: wat betekent jullie visie in de praktijk? Denk aan de inrichting van het lokaal, het rooster en het inzetten van spel als leermiddel.

Doen we nog steeds wat we zeggen en zeggen we ook duidelijk wat we doen en waarom?

Waar liggen de kansen?
De adviseur stelt op basis van de visie en concretisering een kansenanalyse op. Deze laat zien: wat gaat er al goed? Waar liggen nog kansen liggen voor ontwikkeling of professionalisering? De analyse geeft richting aan vervolgstappen en kan direct worden opgenomen in het schooljaarplan.

Zo werkt het traject

  1. intakegesprek met directie en adviseur: hulpvraag en doelen in kaart brengen
  2. teambijeenkomst 1: conceptvisie opstellen via het visiespel
  3. teambijeenkomst 2: visie aanscherpen en vertalen naar concrete praktijk
  4. kansenanalyse en evaluatie: bespreking van de uitkomsten met de directie

De opbrengsten na het traject

  • een heldere, gedragen visie op het jonge kind
  • concreet beeld van de benodigde aanpassingen in de onderwijspraktijk
  • inzicht in ontwikkelkansen, vertaald naar een bruikbaar actieplan

Ondersteuning op maat
Elke school is anders. Daarom stemmen we onze begeleiding af op jullie situatie. Denk aan extra bijeenkomsten of het uitbreiden van het traject met een ‘kwaliteitsfoto’ of ondersteuning bij opbrengstgericht werken (OGW4D).

check

visiebegeleiding op maat

check

van visie naar praktijk met negen pijlers

check

inzicht en ontwikkeling door kansenanalyse

Sietse Bakker 1

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil je aan de slag met een visie voor jouw organisatie? Sietske Bakker vertelt je graag meer.

Direct contact
x