Koptraining Startblokken
Heb je de Basistraining Vier VVE met goed gevolg afgesloten? Dan heb je een startkwalificatie en kun je de Koptraining Startblokken volgen voor de vve-certificering. Deze verdiepende training bestaat uit een intake, 6 bijeenkomsten van 3 uur en 5 groepsbezoeken. Deze koptrainingen bieden kennis en vaardigheden die kenmerkend zijn voor Vygotskiaanse benaderingen van educatieve arrangementen voor jonge kinderen.
Concreet betekent dit aandacht voor:
- Sociaal-culturele praktijken als bouwstenen voor het curriculum (ontwikkeling is altijd culturele ontwikkeling)
- Spel als format voor alle activiteiten
- Samenhangend activiteitenaanbod door het verbinden van verschillende kernactiviteiten aan elkaar
- Professional is een bemiddelaar tussen de betekenissen van kinderen en de educatieve doelen
- Handelingsgericht observeren als basis voor een aanbod voor alle kinderen
Intake
Als start van de Startblokken koptrainingen na de Basistraining VVE plus zal een intake met de deelnemer plaatsvinden. Tijdens deze intake wordt samen met de trainer de stand van zaken opgemaakt richting de certificering voor Startblokken.
Tijdens de intake gaat de deelnemer met de trainer in gesprek naar aanleiding van het Startblokken portfolio en het videofragment van een spelactiviteit uit de eigen praktijk. Tijdens dit gesprek worden gezamenlijk de aandachtspunten voor vervolg vastgesteld en de leerpunten voor de groepsbezoeken. Het gesprek wordt per onderdeel samengevat in het Startblokkenportfolio (LGM overzicht).
Koptrainingsvarianten
Om cursisten en hun instellingen kansen te bieden zo toegesneden mogelijk te kunnen vervolgen met Startblokken, bieden wij verschillende koptrainingsvarianten aan.
- Intake ronde
- Dag 1: Van lekker spelen naar samen met kinderen systematisch interessante spelverhalen voor de groep opbouwen.
- Groepsbezoek ronde 1
- Dag 2: Samen met kinderen op onderzoek in de wereld om hen heen en die ervaringen vervolgen en verdiepen met activiteiten op de groep.
- Groepsbezoek ronde 2
- Dag 3: Over spelen met zand, water en andere bouwmaterialen en de verbinding met reken/wiskunde.
- Groepsbezoek ronde 3
- Dag 4: De rol van de pm-er bij het uitlokken van spel en taal.
- Groepsbezoek ronde 4
- Dag 5: Samen met kinderen en collega’s plannen maken, reflecteren en vervolgaanbod ontwerpen.
- Dag 6: Presentaties van de portfolio’s.
Deze certificeringsvariant omvat 56 contacturen. Deze zijn als volgt opgebouwd:
- 1 intakegesprek van 2 uren
6 studiedagen van 8 uren
4 groepsbezoeken van 1 uur
2 uren portfoliobegeleiding