Groep5 241

Opbrengstgericht werken in 4D

  • Hoe verbeteren we onze resultaten?
  • Hoe kunnen we alle data die we verzamelen beter benutten?
  • Hoe halen we de juiste informatie uit onze toetsuitslagen?

Je wilt met jouw school een mooi resultaat neerzetten en uit alle leerlingen het optimale halen. Niet alleen op het gebied van taal en rekenen, maar bijvoorbeeld ook op gedragsmatig gebied. Alle domeinen zijn belangrijk, al kun je daar natuurlijk je eigen accenten in leggen. Hoe haal je het maximale uit de kinderen? En hoe borg je dit? De CED-Groep heeft jarenlang ervaring met opbrengstgericht werken en helpt graag om hier ook op jouw school een succes van te maken. Op basis van de uitgangssituatie, ambities en vragen van jouw school komen we samen tot een plan op maat.

'Opbrengsten verwacht je niet, die organiseer je'

Het is een misvatting te denken dat opbrengstgericht werken alleen om een vuist vol cijfers gaat. Onze aanpak ‘Opbrengstgericht werken in 4D’ draait om data, duiden, doelen en doen. Alles begint met het hebben van hoge verwachtingen van de leerlingen en het formuleren van ambities op schoolniveau. Deze vormen de basis voor het onderwijsaanbod en voor drie arrangementen die leerkrachten voor hun eigen groep vormgeven: basis, intensief en verdiept arrangement. Leertijd, leerstofdoelen, klassenmanagement en didactisch-pedagogisch handelen worden nauwkeurig afgestemd op de verschillende arrangementen. Zo krijgen alle leerlingen een passend aanbod dat aansluit op de schoolambities.

Hoe kom je tot opbrengstgericht onderwijs?
Hier hebben we een leuk filmpje over gemaakt. Bekijk ook de infographic ‘Hoe werk je als school opbrengstgericht?' met alle informatie over hoe je dit als school aan kunt pakken op een rij.

Hoe werk je als school opbrengstgericht?

‘Werken vanuit een ambitie werkt. We zien dat de kinderen meer (aan)kunnen dan wij als leerkrachten aanvankelijk dachten.’

Patricia van Kessel, sbo De Dolfijn, Uithoorn

Gegarandeerd resultaat
Met de praktische aanpak ‘Opbrengstgericht werken in 4D’ kies je gegarandeerd voor resultaat. De honderden scholen die wij begeleidden, laten dat overtuigend zien. Voor het beste resultaat levert élk niveau in de organisatie zijn bijdrage: van leerkracht tot en met schoolleiding. Wanneer scholen werken met de 4D-aanpak hebben ook bestuurders in één oogopslag zicht op de kwaliteit en kunnen zij gericht sturen.

4 D

Unieke aspecten
Belangrijke kenmerken van Opbrengstgericht werken in 4D:

  • werken aan schoolambities is de kapstok voor het organiseren van je onderwijs
  • reflecteren op het handelen van leerkrachten
  • convergente differentiatie
  • vermindering van de jaarlijks terugkerende administratieve lasten dankzij de mogelijkheid tot groepsplanloos werken.

Waarom kiezen voor de CED-Groep?

check

OGW4D-aanpak sinds 2009 doorontwikkeld en beproefd

check

Ruim vijfhonderd scholen gingen je voor

check

Doelgericht werken zit in ons DNA

Nu beschikbaar:
De totaal herziene opvolger van Duiden en Doen staat in de webwinkel: Opbrengstgericht werken in 4D. Een must op het bureau van ib’ers, directies en besturen die meer inzicht en grip willen krijgen op onderwijskwaliteit en leeropbrengsten.

Logo in rondje

Meer weten?

Ambieer je duurzaam hogere opbrengsten? Wil je door ons de leerwinst van je school laten berekenen? Neem voor een adviestraject op maat contact op met Wilma Peulen.

x