Hoe zijn jullie in de top 3 gekomen?
‘Allereerst zijn we nogal ontwikkelingsgericht. Zo geven we bijvoorbeeld invulling aan onderwijs op zorglocaties door enkele uren per week onderwijs te geven aan kinderen die naar kinderdagcentra of medisch kinderdagverblijven gaan. Op die manier krijgt de overstap van zorg naar onderwijs goed gestalte. In 2018 stelde ik een gespreksnotitie op over de problematiek rondom hoogbegaafdheid en dubbel bijzondere leerlingen. Hiermee hadden we een voorsprong op de subsidie die later dat jaar kwam. In 2019 volgde een praatstuk voor de weg naar meer inclusief onderwijs. Ten tweede is bijtijdse, zorgvuldige communicatie heel belangrijk. Ik vind nog dat ik het te weinig doe hoor! En ten slotte natuurlijk uitvoering geven aan de wettelijke zaken.’
Welke rol speelt het SOP in het succes?
‘Het SOP speelt een prominente rol, die zelfs steeds groter wordt. In eerste instantie werkten de scholen met hun eigen modellen. Hiermee konden we de dekking van ons netwerk echter niet aantonen. Inmiddels werken we al vijf jaar met het format dat de CED-Groep heeft ontwikkeld. Het heeft veel mogelijkheden, is compact en je kunt het snel updaten. Met de matrix van alle SOPs kunnen we heel makkelijk de dekking van ons netwerk zien.’
Data
‘Ik werk graag met data, zodat ik kan laten zien wat het effect van mijn sturing is. Hierbij moet je ook weer denken aan de matrix, omdat we daarin laten zien wat de scholen allemaal in huis hebben. Bij de verbreding van onze doelgroepen werken we ook steeds met de schoolondersteuningsprofielen. Als de verbreding uit de data blijkt, dan kunnen de scholen daar in de toekomst ook budget op toegekend krijgen.’