BB 655 UITSNEDE

Eigenaarschap van leerlingen

De leerlingen die bij jou in de groep zitten, krijgen straks banen die nu soms nog niet bestaan. Hoe bereid jij je leerlingen daarop voor?

Leren voor later
De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Je kunt je leerlingen niet altijd de kennis geven die ze later in hun werk nodig hebben. Maar je kunt ze wél leren hoe zichzelf blijven ontwikkelen. Door hun eigenaarschap te versterken, geef je ze inzicht en verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling en leerproces. Ze ervaren dat ze zélf aan zet zijn als ze willen groeien. Ze zien duidelijker hoe zij hun doelen kunnen bereiken en wat hun inspanning oplevert.

Eigenaarschap in de praktijk
Jouw leerlingen zijn gewend dat jij bepaalt wat er in de les gebeurt. En jij ook. Voor iedereen betekent het dus een flinke omslag als leerlingen meer eigenaarschap krijgen. Het is belangrijk dat jij ruimte geeft voor een zelfsturende houding en dat je leerlingen ondersteunt en stimuleert om daarin hun weg te vinden. Soms moet je hiervoor de controle loslaten. Dat vraagt nogal wat van jou als leerkracht. Ondersteuning bij dit proces kan heel fijn en waardevol zijn. De CED-Groep helpt je graag op weg. Zo bieden we verschillende trainingen aan, waarin je allerlei praktische tools en tips krijgt waarmee je in jouw groep aan de slag kunt. Ons doel is altijd dat je het geleerde direct in de praktijk kunt toepassen, zodat je snel zelf resultaat ervaart. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van doelen- en resultaatkaarten en het voeren van duidingsgesprekken met jouw leerlingen.

Als je werkt aan eigenaarschap:

  • Ervaart de leerling het resultaat van zijn inspanning (motivatie)
  • Doet hij kennis op over waar hij zou moeten zijn en hoe hij dat het beste kan bereiken (zelfsturing)
  • Weet hij wat het behalen van het leerdoel hem persoonlijk oplevert; het is duidelijk waar en hoe hij daar op korte en lange termijn naar toe werkt (competentie)
  • Gaat hij doelgerichter aan de slag en controleert steeds of hij inderdaad op weg is om de doelen te behalen (growth mindset)

‘Door leerlingen actief te betrekken bij hun eigen plan van aanpak, worden ze eigenaar van hun eigen leerproces.’

Roy Pellegrom (locatiedirecteur en leerkracht groep 8, OBS De Sleutelaar)

Als je werkt aan eigenaarschap

• Ervaart de leerling het resultaat van zijn inspanning (motivatie)
• Doet hij kennis op over waar hij zou moeten zijn en hoe hij dat het beste kan bereiken (zelfsturing)
• Weet hij wat het behalen van het leerdoel hem persoonlijk oplevert; het is duidelijk waar en hoe hij daar op korte en lange termijn naar toe werkt (competentie)
• Gaat hij doelgerichter aan de slag en controleert steeds of hij inderdaad op weg is om de doelen te behalen (growth mindset)

x