Groep5 204

Coöperatieve werkvormen

Actieve leerlingen die plezier hebben in de les én hogere opbrengsten. De droom van iedere leerkracht. Met coöperatieve werkvormen betrek je alle leerlingen, versterk je de sociale cohesie en vergroot je het leerplezier. Niet alleen voor je leerlingen: het maakt de lessen ook leuker voor jou. Wat kun je precies doen met coöperatieve werkvormen, en hoe zet je ze optimaal in?

Coöperatieve werkvormen: dubbele kracht

Welk lesmodel je ook gebruikt, het is altijd een goed idee om coöperatieve werkvormen dagelijks in je lessen te integreren. Het mooie van deze werkvormen is dat je ze op twee manieren kunt inzetten: didactisch en om de sociale verbondenheid te vergroten. Zo kun je er prima voorkennis mee ophalen of lesstof mee oefenen. Maar je kunt ze ook goed inzetten voor sociale vorming, bijvoorbeeld in de gouden weken aan het begin van het schooljaar. Ook in de rest van het schooljaar helpen ze je bij het het positief houden van het klassenklimaat. Daarnaast bevatten de werkvormen bij een didactische inzet nog steeds sociale componenten als begroeten, elkaar helpen en bedanken. Dit maakt coöperatieve werkvormen dubbel krachtig.

Meer dan samenwerken

Samenwerken is een geweldige manier om je leerlingen te activeren. Maar samenwerken kan er ook toe leiden dat kinderen om allerlei redenen hun snor drukken. Het is een vaardigheid die leerlingen zich eigen moeten maken. Met coöperatieve werkvormen schep je de noodzakelijke voorwaarden voor effectief samenwerken. De werkvormen zijn duidelijk, activeren alle leerlingen en zorgen voor veiligheid. Weet een leerling het antwoord zelf niet? Dan leert hij het van zijn maatje. Onzekere leerlingen voelen zich gesteund.

Effectief samenwerken

Wat maakt een samenwerking precies effectief? Om te beginnen: iedereen doet mee, is tegelijkertijd actief bezig en levert een gelijke bijdrage. Coöperatieve werkvormen zorgen er nadrukkelijk voor dat iedere leerling individueel aanspreekbaar is. Iedereen kan dus antwoord geven op een vraag na de opdracht. Verder zijn je leerlingen op een positieve manier afhankelijk van elkaar. Ze hebben hun maatje nodig om verder te komen. Dit alles zorgt ervoor dat je leerlingen effectief samenwerken, betrokken zijn bij de les en zijn klaargestoomd voor de nieuwe lesstof die je gaat aanbieden.

‘De juiste laatjes komen in alle hoofden open te staan, zodat er nieuwe lesstof bij kan.’

Coöperatieve werkvormen in de praktijk

Alhoewel het soms eenvoudige werkvormen lijken, vraagt het echt om expertise om ze goed te begeleiden en er het maximale uit te halen. Hoe neem je ze bijvoorbeeld op in je dagelijkse routines? En wat doe je als het wel heel rumoerig wordt in de groep? In de training ondervinden de cursisten zelf hoe het is om te leren met behulp van coöperatieve werkvormen. Dat je met een grote lach op je gezicht naar huis gaat, staat in ieder geval al vast. Daarna ben je klaar om deze effectieve manier van werken te gebruiken, te borgen en er de vrolijke vruchten van te plukken.

Logo in rondje

Meer weten?

Wil je meer weten over de kracht van coöperatieve werkvormen? Neem contact op met Carla van Doornen.

x