Coöperatieve werkvormen: dubbele kracht
Welk lesmodel je ook gebruikt, het is altijd een goed idee om coöperatieve werkvormen dagelijks in je lessen te integreren. Het mooie van deze werkvormen is dat je ze op twee manieren kunt inzetten: didactisch en om de sociale verbondenheid te vergroten. Zo kun je er prima voorkennis mee ophalen of lesstof mee oefenen. Maar je kunt ze ook goed inzetten voor sociale vorming, bijvoorbeeld in de gouden weken aan het begin van het schooljaar. Ook in de rest van het schooljaar helpen ze je bij het het positief houden van het klassenklimaat. Daarnaast bevatten de werkvormen bij een didactische inzet nog steeds sociale componenten als begroeten, elkaar helpen en bedanken. Dit maakt coöperatieve werkvormen dubbel krachtig.
Meer dan samenwerken
Samenwerken is een geweldige manier om je leerlingen te activeren. Maar samenwerken kan er ook toe leiden dat kinderen om allerlei redenen hun snor drukken. Het is een vaardigheid die leerlingen zich eigen moeten maken. Met coöperatieve werkvormen schep je de noodzakelijke voorwaarden voor effectief samenwerken. De werkvormen zijn duidelijk, activeren alle leerlingen en zorgen voor veiligheid. Weet een leerling het antwoord zelf niet? Dan leert hij het van zijn maatje. Onzekere leerlingen voelen zich gesteund.
Effectief samenwerken
Wat maakt een samenwerking precies effectief? Om te beginnen: iedereen doet mee, is tegelijkertijd actief bezig en levert een gelijke bijdrage. Coöperatieve werkvormen zorgen er nadrukkelijk voor dat iedere leerling individueel aanspreekbaar is. Iedereen kan dus antwoord geven op een vraag na de opdracht. Verder zijn je leerlingen op een positieve manier afhankelijk van elkaar. Ze hebben hun maatje nodig om verder te komen. Dit alles zorgt ervoor dat je leerlingen effectief samenwerken, betrokken zijn bij de les en zijn klaargestoomd voor de nieuwe lesstof die je gaat aanbieden.