Klassenbezoek als motor
Ook frequente klassenbezoeken maken deel uit van de ideale professionalisering. Maaike zet ze het liefste in na iedere trainingsbijeenkomst. ‘De leerkrachten bekijken dan hun aantekeningen en halen actief de stof op. Zo wordt de vergeetcurve kleiner. Ik kan die observaties natuurlijk allemaal zelf doen. Maar liever maak ik mezelf stapsgewijs overbodig en voert de directie de klassenbezoeken uiteindelijk zelf uit. Nog fijner is het als een aantal collega's wordt opgeleid tot Teachcoördinator en dat deze medewerkers ook deelnemen aan de tussentijdse klassenobservaties. Als de trainingen zijn afgerond, kunnen deze coördinatoren zelfstandig met de observaties doorgaan. Zo zorg je voor continuïteit.’
Doorgaande lijn
Voor directies is het belangrijk dat een doorgaande lijn in het lesgeven zichtbaar is. Maaike: ‘Zij willen graag dat de werkwijze is vastgelegd en dat groep 1 tot en met groep 8 op dezelfde manier werken, voor een ononderbroken lijn. Er is grote behoefte aan duidelijkheid en rust. Voor de kinderen, maar ook voor het team. Dit hoor ik ook van leerkrachten terug. Zoiets als kwaliteitskaarten kan daar erg aan bijdragen. Voor groep 1 en 2 zijn er aparte trainingen. Daarin werken we met dezelfde technieken, maar dan afgestemd op het jonge kind. Het management kan deelnemen aan de training Lead Like a Champion, waarin veel aandacht is voor duurzame teamprofessionalisering. Uiteindelijk gaat het er ook om dat de school doelgericht aan de opbrengsten werkt. Hoeveel leerlingen zijn bijvoorbeeld gegroeid op de M-toets? Klopt dat met het beeld tijdens de klassenbezoeken? We kunnen ook een teambeeld maken en daarmee heel gericht werken aan de kwaliteit van het onderwijs van de school.’
Tijd investeren in borgen
Maaike kan zich helemaal vinden in de visie die beschreven is in de Staat van het Onderwijs 2024: als je duurzame impact wilt maken op je onderwijs, dan vraagt dat tijd. Als het aan haar ligt, nemen scholen meerdere jaren de tijd om een werkwijze als Teach tot in de puntjes te implementeren én te borgen. Hier wringt de schoen vaak. ‘Het is begrijpelijk. Er wordt veel van scholen gevraagd. Het ene thema is nog niet afgerond of het volgende staat alweer voor de deur. En zo kan het zijn dat de fase van borging geen of onvoldoende aandacht krijgt, waardoor alle inspanningen verloren gaan. Dan gaat het om echte keuzes en daar ook écht op inzetten.
De rol van de Teachcoördinator
De rol van de Teachcoördinator maakt de borgingsfase gelukkig een stuk makkelijker en beheersbaarder. Deze coördinator maakt een plan van aanpak voor de borging, voert klassenbezoeken uit, houdt nagesprekken, leert werken met data en groepsplannen en zorgt dat Teach geregeld op de vergaderagenda terugkomt. Heeft een leerkracht moeite met de technieken of er weerstand tegen? De coördinator leert ook om collega's te begeleiden. Alles bij elkaar scheelt dit directies veel tijd.’