De groepsvergadering is een democratische vergadering waarin leerlingen gezamenlijke besluiten nemen over onderwerpen die hen aangaan. De groepsvergadering is dé plek waar de stem van leerlingen gewaarborgd is. De leerkrachten John Kras (groep 7) en Leonie Schilder (groep 6) van Vreedzame school De Springplank in Volendam vertellen over hun ervaringen.
Besluiten door te stemmen
Leonie: 'We zijn dit schooljaar gestart met de vraag: hoe willen we het in onze groep? Daarbij hebben we een goed gesprek gevoerd over hoe we de klassendienst organiseren. We kunnen als leerkrachten zelf wel een lijstje maken, maar de leerlingen hebben tijdens een groepsvergadering een heel mooi alternatief bedacht. Per groepje hebben ze ideeën aangedragen en daarna is democratisch gestemd wat de klas het beste idee vond. Er kwam uit dat de groepsleiders, wat elke dag andere kinderen zijn, verantwoordelijk waren voor de klassendienst. Ze waren het unaniem eens.' John: 'In groep 7 laten we de door de klas zelf gemaakte omgangsafspraken regelmatig terugkomen in de groepsvergadering. Ook als daar niet een directe aanleiding voor is, zoals een conflict. Daarmee werken we samen aan een positief pedagogisch klimaat in de klas.'
De wet op burgerschapsonderwijs
In de wet op burgerschapsonderwijs staat dat de school een oefenplaats voor democratie moet zijn, waar leerlingen oefenen met belangrijke burgerschapsvaardigheden. Bijvoorbeeld je mening kunnen geven, kunnen beargumenteren, je durven uiten, meningsverschillen kunnen overbruggen en actief naar elkaar kunnen luisteren. Met de invoering van de groepsvergadering is De Springplank daadwerkelijk een oefenplaats voor democratisch burgerschap. Kinderen leren zo in een betekenisvolle praktijk hoe democratie werkt en maken zich allerlei kennis, vaardigheden en houdingen eigen die passen bij een ‘democratisch burger’.