Beste startpositie
Om leerlingen vanaf dag één goed te bedienen en te laten groeien binnen hun eigen mogelijkheden, gebruikt de school de informatie uit het onderwijskundig rapport van de basisschool. Dat OKR geeft onder meer inzicht in toetsresultaten en ondersteuning die de leerling kreeg, bijvoorbeeld op het gebied van faalangst, sociale vaardigheden of dyslexie. Teamleider Patricia Stevense: ‘Dankzij het OKR hebben we dus al best veel informatie, zo nodig vindt ook een warme overdracht plaats. We bepalen wat er voor een kind nodig is en hoe we kunnen zorgen voor de best mogelijke startpositie. Waar nodig brengen we de mentor, docenten of het zorgteam in stelling. Kortom, we differentiëren in de ondersteuning en begeleiding van leerlingen.’
Zicht op de leerling
Patricia benadrukt dat alles draait om het zicht op de leerling. ‘Als je geen zicht hebt, kun je niet aan de behoeften van de individuele leerling voldoen. Stel een leerling komt hier binnen met een rekenniveau van midden groep 4. Als je het jaar dan met hoofdstuk 1 van het boek begint, ziet die leerling water branden en ben je hem of haar in no time kwijt. Als je dat van tevoren weet, kan je erop acteren, bijvoorbeeld met meer leertijd, andere stof of extra hulp. Zo kan de leerling succeservaringen opdoen en vanuit daar groeien.’
Onbewust bekwaam
Differentiëren is een effectieve manier om met de verschillen tussen leerlingen om te gaan. Afgelopen schooljaar heeft de CED-Groep alle docenten geschoold. Mark: ‘Een van de mooie eyeopeners van de scholing was dat veel collega’s onbewust bekwaam zijn. Er zit al heel veel expertise in hun rugzak. Zo’n scholing helpt om die rugzak weer eens eventjes af te stoffen om dingen goed en bewust in te zetten.’ Boutaina Aghsaine, docent Engels, is erg te spreken over de scholing. ‘Ik vond het verhelderend en praktisch. Het was heel fijn en leerzaam dat we allerlei dingen zelf moesten gaan doen en uitproberen.’ Naast de studiemomenten vonden er bij de docenten die dat wilden ook lesbezoeken plaats. Zo werd er dus ook binnen de scholing gedifferentieerd.'