Teach prof Groen kinderen

Snel impact met Teach Like a Champion

Na enthousiaste verhalen van collega's was het hele team van de Auris Prof. Groenschool het erover eens: we willen aan de slag met Teach Like a Champion. Afgelopen schooljaar ging het team van start, op zoek naar tools voor meer effectieve leertijd en nieuwe manieren om de TOS-leerlingen te ondersteunen. Lenny Steltenpool (leerkrachtondersteuner) en Liesbeth de Ruiter (leerkracht groep 8) blikken terug.

Na een nulmeting ging het implementatietraject van start, dat bestaat uit vier trainingen en tussenliggende oefenperiodes. ‘Het leuke was dat Frank, onze trainer, de principes van Teach ook op ons uitoefende’ vertelt Liesbeth. ‘Hij maakte heel duidelijk wat hij van ons verwachtte. De trainingen begonnen met een begintaak. Even bijpraten was er niet bij. Dat was even wennen, maar zo konden we wel het effect ervaren: onmiddellijke focus en optimaal gebruik van de lestijd.’

Snelle succeservaringen
Een training na een drukke werkdag vraagt wel wat. ‘Omdat we heel actief en op afwisselende manieren bezig waren, bleven we makkelijk betrokken,’ vertelt Lenny. ‘Het was leuk om de oefeningen met collega's te doen. Dankzij de Teach-technieken kon niemand ontsnappen aan de oefeningen. We kwamen allemaal aan de beurt. Dat was soms spannend, net zoals het voor onze leerlingen soms spannend is. Maar omdat alles in kleine stapjes gaat, doe je vooral snelle succeservaringen op.’

Teach prof Groen Lenny Steltenpool en Liesbeth de Ruiter 1

‘We konden in de trainingen zelf het effect ervaren: onmiddellijke focus en optimaal gebruik van de lestijd.’

Teach in het gespecialiseerd onderwijs
De Auris Prof. Groenschool is onderdeel van Koninklijke Auris Groep, een expertiseorganisatie op het gebied van spraak, taal en gehoor. De populatie van de school bestaat voornamelijk uit kinderen met taalontwikkelingsproblemen. Een klein deel van de leerlingen hoort niet goed. Is het om die reden nodig om de technieken aan te passen? Liesbeth vindt van niet. ‘Ik was verbaasd hoe goed Teach aansluit bij onze doelgroep. Frank heeft ons geleerd dat we de technieken kunnen aanbieden op een manier die past bij onze leerlingen. Dat gaat eigenlijk vanzelf en daar kan ik op vertrouwen.’

Technieken met impact
Zowel Liesbeth en Lenny beginnen de lessen nu met duidelijke, concrete doelen en eindigen met een heldere afronding. ‘Dus: dit gaan we doen, en dit kunnen we nu,’ licht Liesbeth toe. Lenny: ‘Leerlingen moeten oefenen om iets onder de knie te krijgen. Als ze weten wat ze moeten bereiken, begrijpen ze ook beter waaróm ze moeten oefenen.’ Dit kan Liesbeth bevestigen. ‘Vooral in groep 8 willen ze weten om welke reden we aan een vaardigheid werken. Heb ik dat nodig op de middelbare school, vragen ze dan.’ Ook zijn beide leerkrachten blij met de technieken waarmee ze alle leerlingen makkelijk betrekken bij de les.

‘Als leerlingen weten wat ze moeten bereiken, begrijpen ze beter waarom ze moeten oefenen.'

Video-intervisie
Tussen de trainingsbijeenkomsten door ging het team aan de slag met de tussenliggende opdracht: video-intervisie. ‘Ook daar deed iedereen netjes aan mee,’ vertelt Liesbeth. ‘Het werd heel duidelijk van ons verwacht, en dat werkt. Ik vond het heel waardevol om bij collega's te kunnen kijken. Een kleine aanpassing kan zoveel verschil maken.’ Lenny: ‘Het is best spannend. Je moet jezelf hiervoor echt openstellen, maar het werkt super. Het helpt je vaardiger te worden, en het versterkt ook het vertrouwen in elkaar.’

Teach op de agenda
Om te zorgen dat de Teach-technieken onder de aandacht blijven, staan ze af en toe op de vergaderagenda. Een aantal collega's bereidt dit voor. ‘Bepaalde technieken zijn helemaal geïntegreerd en horen bij de dagelijkse lessen,’ zegt Lenny. ‘Andere zakken soms wat weg of worden minder gedaan. Om het levend te houden en alle technieken te borgen, is het is goed om deze structureel onder de aandacht te brengen. Ook organiseren we soms “de week van Teach”.’

Tips voor scholen
Hebben Liesbeth en Lenny tips voor scholen die Teach Like a Champion overwegen? ‘Wij zeggen: gewoon dóen, want het is een verrijking. De impact is groot, terwijl je met kleine dingen al veel kunt bereiken. De kinderen vinden het leuk, het team is enthousiast en het niveau van het onderwijs gaat omhoog. Echt een win-win situatie.’

Meer weten over Teach Like a Champion?

Snel impact op je lessen
Ontdek de aanpak
x