Promo allemaal schooltaal

Verbeter de woordenschat van vo-leerlingen met de vernieuwde methode Allemaal schooltaal

‘Leg het begrip schaarste uit,’ is de toetsvraag. De leerling weet wat schaarste inhoudt. Maar: de leerling weet niet wat het woord ‘begrip’ betekent. En zo lopen leerlingen alsnog vast. Kennis van schooltaal is noodzakelijk en iedere docent wil er aandacht aan besteden. Maar welke woorden dan? En hoe pak je het aan?

Allemaal schooltaal: in het kort
Misschien ken je het Posterproject wel? De populaire methode voor het vergroten van de woordenschat bij vo-scholieren is grondig herzien. Het heeft ook een nieuwe naam: Allemaal schooltaal. In het kort bestaat de methode uit wekelijkse woordposters, een handige placemat met werkvormen en schriften met oefeningen en schrijfruimte. De aanpak vraagt weinig voorbereiding en bevat kant en klaar materiaal, dat docenten zo kunnen gebruiken. Spelvormen in plaats van toetsen zorgen voor leerplezier.

Ontzorgde docenten: weinig voorbereiding en passend materiaal op een presenteerblaadje.

Hoe werkt Allemaal schooltaal?
Om schooltaalwoorden systematisch in de klas te behandelen, maakt Allemaal schooltaal gebruik van woordposters. Op deze posters vind je schooltaalwoorden, hun betekenissen en een contextuele zin. Elke week staat er een nieuwe poster centraal met zes woorden, waardoor leerlingen hun woordenschat gedurende het jaar aanzienlijk uitbreiden.

Hoe pas je de posters toe?
De docent gebruikt de woordposters om de betekenis van de schooltaalwoorden te verduidelijken. Vervolgens worden deze woorden gedurende de week in alle lessen en in diverse situaties herhaald: in de instructie, in alle schoolvakken en in de dagelijkse interacties met de leerlingen. Aan het eind van de week krijgen de leerlingen de kans om de woorden te herhalen door oefeningen in hun werkschrift te doen.

Evaluatie en herhaling
Na elke periode van vijf weken volgt een 'rustweek', waarin eerder behandelde woorden worden herhaald. Dit zorgt voor een dieper begrip en een effectievere ontwikkeling van de woordenschat.

Met zes woorden per week breidt de woordenschat aanzienlijk uit.

Maak verder kennis met Allemaal schooltaal: wat is er nieuw?

  • Focus op schooltaalwoorden
    De nadruk ligt nu op schooltaalwoorden, essentieel voor het begrijpen van teksten in alle vakken. Deze belangrijke woorden worden vaak overgeslagen in de les, terwijl vakspecifieke termen juist veel aandacht krijgen.
  • Compacte miniposters
    Door het gebruik van een bureaustandaard met miniposters wordt de klas overzichtelijker en is het voor de docent gemakkelijker om lesmateriaal te beheren.
  • Het gemak van een placemat
    Een placemat zorgt voor een overzichtelijke presentatie van diverse werk- en spelvormen. Hierdoor kunnen docenten elk lesuur efficiënt en interactief aandacht besteden aan woordenschat.
  • Een vernieuwd werkschrift
    Het werkschrift met vernieuwde opdrachten biedt leerlingen de mogelijkheid tot actieve woordverkenning.
  • Spelvormen in plaats van toetsen
    Spelvormen in de les stimuleren actief leren en taalplezier, waarbij woordenschat diepgaand wordt verankerd.
  • Nieuwe wekelijkse aanpak
    Zes nieuwe woorden per week met een herhaalweek na elke 5 weken, voor een grondiger beheersing en effectievere woordenschatontwikkeling.
  • Een pakket voor de hele onderbouw
    De 36 posters en het werkschrift zijn geschikt als oefenmateriaal voor de gehele onderbouw van het vo.
  • Eigentijdse vormgeving
    Je zult zien dat de methode een visuele upgrade heeft gehad. Alles ziet er weer fris en aantrekkelijk uit, voor een positieve leerervaring.
  • Doorgaande ontwikkeling
    De methode wordt doorontwikkeld, met uitbreiding van essentiële examenwoorden voor vmbo en havo/vwo, academische woordenschat en uitdrukkingen.
Karin Snoodijk 2

Meer informatie?

Neem vandaag nog de stap om met jouw leerlingen aan de slag te gaan met het vergroten van hun woordenschat. Voor meer informatie, neem gerust contact op met Karin Snoodijk.

x