IKCA dreumes 053

'Teach Like a Champion voor het jonge kind is echt een verrijking'

Teach Like a Champion is een hit bij basisschool De Noorderborch in Almelo. Voor Sandra Visser, leerkracht groep 1-2, smaakte de schoolbrede cursus naar meer. Zijn er nog meer gerichte Teach-tips voor het werken met jonge kinderen, wilde zij weten? Ze volgde de speciale Basiscursus Teach Like a Champion voor het jonge kind. Wat heeft deze cursus haar gebracht?

Tips en tools voor het hele team
De populatie van de Noorderborch kon wel wat structuur gebruiken, en startte met Teach Like a Champion. ‘Er was bijvoorbeeld behoefte aan tools om de lessen sneller te laten beginnen,’ vertelt Sandra. ‘Naast oplossingen voor weglektijd zochten we ook andere manieren om voorkennis naar boven te halen.’ Het hele team is enthousiast aan de slag gegaan. ‘Toen we het aanbod voor het jonge kind zagen, heb ik me meteen aangemeld met een aantal collega's. Wij hebben de tips daarna overgedragen aan de rest van de onderbouwleerkrachten.’

Leerkracht Sandra Visser Basiscursus Teach hjk2

Mooie inzichten
Sandra is een creatieve leerkracht, die prima in staat is om zelf technieken aan te passen aan haar groepen. ‘Maar het was zo fijn om samen met de medecursisten te sparren. Gusta Schreiner, onze trainer, was echt fantastisch. Ze gaf de ruimte om onze ideeën meteen op papier te zetten, deelde zelf ook veel tips, liet leuke filmpjes zien en vertelde interessante achtergrondinformatie.’ De belangrijkste inzichten van Sandra gingen over weglektijd, het belang van routines en het betrekken van alle kinderen. ‘Ook de kinderen waarvan ik vroeger dacht: die weet het niet of die vindt het spannend.’

‘Ik betrek nu alle kinderen. Ook de kinderen waarvan ik vroeger dacht: die weet het niet of die vindt het spannend.’

Sandra Visser, leerkracht groep 1-2, basisschool De Noorderborch, Almelo

‘Je hebt ze binnen een seconde’
Aan het begin van het schooljaar bekeek Sandra eerst waar de meeste weglektijd zat. Dit was bij het eten en drinken. ‘Inmiddels zitten de kinderen binnen twee minuten met hun fruit klaar,’ zegt Sandra. ‘Ik gebruik zoveel technieken. Ik had er al een aantal om de aandacht snel te krijgen, maar ik heb nu echt een paar knallers. Daar heb ik elke dag profijt van.’

Wat als we dit nóg sneller doen?
Hoe reageerden de kinderen op de nieuwe aanpak? ‘Ze zijn gewend dat we veel bespreken en vonden het wel interessant. Ik heb uitgelegd dat ik denk dat sommige dingen sneller kunnen, zoals het fruit pakken. Kunnen we het binnen vijf minuten? Het voelde bijna als een spelletje, met een wekkertje erbij. Daarna: wat als we dit nóg sneller doen? En nóg sneller? Het is geen spel natuurlijk. Het gaat om consequent de verwachtingen uitspreken. En uitleggen wat het voordeel is. Als het fruit eten vlotter gaat, kunnen ze bijvoorbeeld sneller naar buiten.’

‘Ik had al wat technieken om de aandacht snel te krijgen, maar ik heb nu echt een paar knallers.’

Sandra Visser, leerkracht groep 1-2, basisschool De Noorderborch, Almelo

Kinderen helpen elkaar
Eén van de onderdelen van de cursus: het maken van filmpjes van jezelf in actie. ‘Dat vond ik heel leuk om te doen,’ zegt Sandra. ‘En het mooie was, dat ik bij het terugkijken zoveel zag. Je kunt natuurlijk nooit alles tegelijk in beeld hebben als je aan het werk bent in de klas. Ik zag in de filmpjes dat de kinderen heel goed weten wat er van hen wordt verwacht. En ook dat ze elkaar corrigeren en helpen. Nog snel even de tas onder de stoel, want het wekkertje gaat bijna. Zo ontzettend leuk om te zien. Ik ben een trotse leerkracht hoor.’

Tips voor toekomstige cursisten
Heeft Sandra nog tips voor professionals die overwegen de cursus te doen? ‘Dit is echt een geweldige manier om je kleuteronderwijs strakker neer te zetten en om de kinderen meer te betrekken bij de les en de stof. Kleuters kunnen heel veel. Door ze te betrekken en dat consequent vol te houden, gaan ze gewoon doen wat je verwacht. Ze doen allemaal mee, zetten zich meer in en je hebt je leerlingen beter in het vizier. Soms krijg je echt antwoorden die je normaal niet snel zou horen.’

Ook geïnteresseerd?

Op naar betrokken en actieve kleuters
Alles over de cursus
x