Header webartikel Beleidsmedewerker in de kov Kinderkoepel

Het effect van pedagogisch beleidsmedewerkers in de praktijk

De ambitie van Karin van der Meulen is helder: minder kinderen die als zorgenkind door hun schoolloopbaan gaan. Karin is al tien jaar de bevlogen trainer van de cursus Pedagogisch beleidsmedewerker in de kinderopvang. ‘Ik geloof echt dat pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch coaches het verschil kunnen maken, door gefocuste aandacht.’

‘Creëer kansrijke momenten voor een passend aanbod’

Doelgericht aanbod afstemmen

‘Een goede start is het halve werk,’ zegt Karin. ‘Kleine kinderen zijn zo ontvankelijk. Je kunt de brede ontwikkeling heel goed stimuleren en kinderen helpen door precies te geven wat ze nodig hebben.’ In de cursus leert Karin haar cursisten onder andere wat normaal peutergedrag is. ‘Is het gedrag van dat bewerkelijke kind wel problematisch, of heeft het bijvoorbeeld te maken met de pedagogische aanpak?’ Opbrengstgericht werken maakt onderdeel uit van de cursus. ‘Ja, ook op deze leeftijd al. Door kinderen heel gericht te observeren en in te delen in één van de drie aanpakken, kun je altijd voor een passend aanbod zorgen. Door deze werkwijze zijn professionals verlost van meerdere handelingsplannen, maar kunnen ze wel doelgericht het aanbod afstemmen op kleine groepjes kinderen én meteen een mooie doorgaande lijn neerzetten.’

De sterke kant voor de zwakke kant

Het niveau van het aanbod kan per domein verschillen, omdat kinderen zich niet altijd gelijk ontwikkelen op de verschillende gebieden. Karin adviseert: ‘Gebruik de sterke kant van het kind om zwakkere kant te verstevigen. Wat vindt een kind het leukste om te doen en hoe kun je daar je ontwikkeldoel in verwerken? Zo kan buitenspelen een prima moment zijn om al spelend aan taalontwikkeling te werken. Het zijn kansrijke momenten.’ Om dit allemaal te bereiken, pleit Karin voor een gefocuste werkwijze, met duidelijke rollen en taken. ‘Pedagogisch beleidsmedewerkers en coaches kunnen dan zoveel betekenen.’

Karin van der Meulen 1

Karin van de Meulen, trainer en organisatieadviseur CED-Groep

‘Wat vindt het kind het leukste om te doen? Kijk vervolgens hoe je daar je ontwikkeldoel in kunt verwerken.’

In de praktijk

Is het verhaal van Karin terug te zien in de praktijk? Intern begeleider en oud-cursist Patricia van der Marel en pedagogisch coach/ beleidsmedewerker Yvonne van Dijk vertellen hoe zij met hun rollen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen en de medewerkers van de Kinderkoepel in Hellevoetsluis.

Focus: het werkt

Patricia startte vier jaar geleden bij de Kinderkoepel als intern begeleider. Ze boog zich over de zorgstructuur, die inmiddels staat als een huis. In 2021 volgde ze de cursus van Karin. Patricia: ‘In de tussentijd kreeg ik er een collega bij die zich bezighoudt met de ve-coaching en ve-beleid. En afgelopen juli werd Yvonne aangenomen als pedagogisch coach/ beleidsmedewerker. We werken allemaal vanuit één visie en onze rolverdeling is heel duidelijk. De Kinderkoepel heeft twintig locaties en een aantal locaties heeft meerdere groepen. Om te zorgen dat alle medewerkers en ouders precies weten wat we doen, maakten we voor iedere rol een animatie van één minuut.’

Wat is er nodig?

Patricia heeft haar draai gevonden. Zij behartigt de belangen van zorgkinderen, onderzoekt de preventieve mogelijkheden en heeft korte lijnen met het onderwijs. Verder neemt ze geregeld oudergesprekken voor haar rekening, wat voor pedagogisch medewerkers zeer ontlastend is. ‘Pas kwam ik een moeder tegen die vertelde dat haar zoontje zo goed aan het ontwikkelen is bij de behandelsetting waar ik hem naartoe had geleid. Dat is het fijnste wat er is.’ Ook Yvonne is blij met haar functie. ‘Ik ben er echt voor de pedagogisch medewerkers. Ik luister, duik in de onderlaag van het verhaal, zodat de medewerkers zich gehoord en gezien voelen. Dan kijken we uiteindelijk naar het handelen. Wat speelt er en wat is er nodig? Gaat het om samenwerking, kinderen met uitdagend gedrag, de inrichting van de ruimte?’

‘Om te zorgen dat medewerkers en ouders precies weten wat we doen, maakten we voor iedere rol een animatie van één minuut.’

Patricia van der Marel, intern begeleider, Kinderkoepel Hellevoetsluis

Van praktijkervaring naar beleid

Patricia en Yvonne staan dicht bij de praktijk en kunnen vanuit hun functie veel observeren en signaleren. Dit geeft een schat aan data, die niet alleen behulpzaam zijn bij het uitvoeren van hun werk, maar ook als basis dienen voor aanpassingen in het beleid. Beleid is dan ook het terrein waar de functies elkaar raken. ‘Als je je eigen focusgebied hebt, is het wel belangrijk om goed samen te werken,’ zegt Yvonne. ‘Dat loopt bij ons prima. Alle randvoorwaarden zijn er, waardoor we onze functies kwalitatief goed kunnen uitvoeren. We vinden het allemaal heel belangrijk dat de structuur goed is neergezet, om ieder kind een zo goed mogelijke start te geven. Daar wordt ook vanuit de organisatie prioriteit aan gegeven.

Het werk is veranderd

Er is veel veranderd de afgelopen tien jaar. De maatschappij, de wettelijke eisen, culturele verschillen. Sommige ouders ervaren meer stress door de combinatie van werken en kinderen opvoeden. Dit alles vraagt veel meer van medewerkers. Het gaat echt niet meer alleen om spelen. Het hele werk is veranderd. Als beleidsmedewerker kun je hier het verschil maken, door praktijk, beleid en maatschappelijke ontwikkelingen met elkaar te verbinden. Juist omdat je als ib’er of coach dicht bij de praktijk staat, heb je er goed zicht op. Hierdoor kun je zorgen dat beleid passend is bij de praktijk.’

Ben je beleidsmedewerker of wil je dit worden?

Til je deskundigheid naar een hoger niveau
Bekijk de cursus
x