CED CONGRES 1

Grenzen doorbreken en bruggen bouwen – terugblik conferentie Jonge Kind: Doorgaande lijn

De conferentie Jonge Kind met als thema ‘Doorgaande lijn’ bracht professionals uit kinderopvang, primair onderwijs en gemeenten samen om te werken aan een gemeenschappelijk doel: het realiseren van een ononderbroken ontwikkeling voor het jonge kind. De dag bood een waardevolle mix van inspirerende sprekers, wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden.

Carla van Doornen, manager po en jonge kind bij de CED-Groep, trapte de conferentie af met een krachtige boodschap: ‘Ononderbroken ontwikkeling, wie kan daar nu tegen zijn?’ Toch benoemde ze ook de obstakels die nog steeds in de weg staan, zoals verschillende regelgeving, financiering en toezicht tussen kinderopvang en het onderwijs. Ondanks deze uitdagingen, zag ze ook hoopvolle ontwikkelingen, zoals integrale kindcentra (IKC), die laten zien dat samenwerking mogelijk is.

Samen bouwen aan een doorgaande lijn

‘Een versnelling is mogelijk,’ aldus Carla. ‘De wens en drive zijn er, nu is het aan ons om die brug te slaan. Gemeenten, kinderopvang en scholen moeten samen optrekken om de doorgaande lijn te versterken.’ De conferentie was hiervoor het ideale startpunt: ‘We willen jullie hier succesverhalen laten horen en tools geven om die doorgaande ontwikkeling verder vorm te geven.’

De kracht van plezier

Wetenschapsjournalist Mark Mieras bracht een fascinerend betoog over de kracht van het brein en de manier waarop kinderen leren. Zijn pleidooi was helder: om een echte doorgaande lijn te creëren, moeten we het natuurlijke leerproces van kinderen omarmen. Mieras waarschuwde voor de valkuil om kinderen louter voor te bereiden op toetsen, zoals de Cito, en pleitte in plaats daarvan voor het stimuleren van plezier in leren: ‘Plezier is de manier waarop het brein zich ontwikkelt. Het zorgt ervoor dat kinderen doorgaan met wat hen intrinsiek boeit en dat is essentieel voor hun hersenontwikkeling.’

‘Om een echte doorgaande lijn te creëren, moeten we het natuurlijke leerproces van kinderen omarmen.’

Hij benadrukte ook het belang van nieuwsgierigheid in het leerproces: ‘Nieuwsgierigheid moet een leidraad zijn in de doorgaande lijn. We moeten kinderen belonen om de vragen die ze stellen, niet alleen om de juiste antwoorden. Het basisonderwijs kan hierin veel leren van de kinderopvang, waar de nieuwsgierigheid nog volop leeft.’

Meer dan alleen prestaties

Mieras sloot af met een krachtige metafoor: ‘In het onderwijs maken we ons vaak zorgen of het 'cognitieve gras' wel snel genoeg groeit. Hij benadrukte dat we ons niet alleen maar moeten richten op de prestaties, maar ook op het ontwikkelen van de ‘wortels’ die cruciaal zijn voor de lange termijn. Deze wortels, zo vertelde Mieras, bestaan uit vaardigheden zoals nieuwsgierigheid, motivatie, eigen initiatief, zelfregulatie, flexibiliteit, creativiteit en veerkracht. Dit zijn de vaardigheden voor een succesvol en gelukkig leven. ‘Als we deze wortels goed verzorgen, bouwen we aan de fundering voor de toekomst van elk kind.’

De rol van systemen en netwerken

De tweede plenaire spreker, Lies van Kuilen, richtte zich op het systeem van voorschoolse en vroegschoolse educatie en de invloed van gemeentelijk beleid. In haar onderzoek ontdekte ze dat de samenwerking tussen gemeenten, scholen en kinderopvang een cruciale rol speelt in het verbeteren van de kwaliteit van educatie.

‘De oplossing ligt in samenwerking, maar niet in vrijblijvende samenwerking.’

‘De oplossing ligt in samenwerking,’ aldus Lies, ‘maar niet in vrijblijvende samenwerking. Het gaat om het maken van duidelijke afspraken en het borgen van die afspraken in beleid. Als je concreet vastlegt wat je met elkaar wilt bereiken, kun je daarop monitoren en bijsturen waar nodig.’ Van Kuilen liet verder zien dat samenwerking niet alleen op bestuurlijk niveau plaatsvindt, maar dat juist de interactie tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten het verschil kan maken voor de kinderen.

Verbinding van theorie en praktijk

Gedurende de conferentie werden er diverse workshops aangeboden waarin praktijkvoorbeelden en wetenschappelijke inzichten samenkwamen. De deelnemers kregen concrete tools aangereikt om binnen hun eigen organisaties verder te werken aan de doorgaande lijn. Praktijkvoorbeelden gaven inzicht in hoe samenwerking in de praktijk vorm kan krijgen.

Een bijzonder afscheid

De conferentie sloot af met een bijzonder moment: de afscheidspensionering van Anja de Rooij. Na jarenlange toewijding en een enorme bijdrage aan de praktijk, werd zij in het zonnetje gezet. Collega's en deelnemers bedankten haar voor haar inzet, waarmee ze een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten op het veld. Het was een waardige afsluiting van een succesvolle conferentie vol kennisdeling en samenwerking.

Logo in rondje

Meer informatie?

Wil je meer weten over de doorgaande lijn? Of over het voorkomen van onderwijsachterstanden in jouw gemeente? Neem direct contact met ons op. We staan klaar om je verder te helpen.

x