Warme ontvangst
De volgende stop: de islamitische school Shri Lakschmischool in Amsterdam. Sudeska: ‘Wat een warme ontvangst kregen we hier. Na de klassenbezoeken kwamen we met alle leerkrachten bij elkaar. Ze namen de tijd en waren benieuwd naar onze bevindingen. Wij waren heel enthousiast over wat we hadden gezien. Ook kregen we lekkere warme hapjes en soep. Leerlingen krijgen op deze school ook drie keer per week warm eten.’
Gelijkheid
Ten slotte bezoek de groep OBO de Gagel in Utrecht. ‘Daar viel mij op hoe goed de samenwerking op die school is.’ vertelt Sudeska. ‘Iedereen is ook zo betrokken. Tijdens de rondleiding ging de directeur even weg, omdat zij pleinwacht had. Ook werd er een leerling naar haar toegestuurd die niet zo'n zin had. Dat was voor mij niet denkbaar. Er was heel weinig afstand. Het maakt niet uit welke functie je hebt of dat je een ouder bent. Je doet het samen. Dat is echt een cultuurverschil, op Bonaire is die afstand er wel. Op deze school voelde ik vrijheid, gelijkheid en solidariteit.’
Cultuurverschillen
Na de bezoeken waren er workshops op het kantoor van de CED-Groep. Sudeska en haar collega's presenteerden daar de zes pilaren van Boneriaans burgerschap. ‘De groep was heel geïnteresseerd in ons verhaal en wilde goed begrijpen hoe het werkt op Bonaire. Er zijn duidelijke cultuurverschillen om rekening mee te houden. De Nederlandse leerkrachten praten rustig en de leerlingen zijn gewend hun mening te geven. Dat gaat bij ons anders. Wij voeden strenger op en hebben niet zo'n democratische aanpak.’