LANDJE 5 OTTERS 233

Goud Onderwijs zorgt voor magie in de school

Rust in de school, leerlingen en onderwijsprofessionals die met plezier leren en werken en eerste aanwijzingen voor leerwinst. Krachtige en positieve resultaten dus dankzij Goud Onderwijs: het vernieuwende onderwijsconcept dat de CED-Groep ruim drie jaar geleden ontwikkelde en in samenspraak met besturen, scholen, gemeente Rotterdam en landelijke organisaties uitzette op zes pilotscholen. Inmiddels zijn er al veertien ‘Goud-scholen’ door heel Nederland. Wat maakt dat dit concept zo goed werkt?

Aan het begin van het schooljaar is het altijd weer even wennen. Aan de school, aan elkaar en aan de leerkracht. Scholen die met Goud Onderwijs werken ervaren dat anders, zo blijkt uit de praktijk. Er is veel meer rust, structuur en duidelijkheid, wat de lessen en het tempo ten goede komt. Die rust en regelmaat ontstaat voor een groot deel door de vaste routines die Goud Onderwijs biedt. Die lopen overal doorheen en zorgen voor meer ruimte om te werken aan het lesgeven.

Via routines naar een positievere schoolcultuur
‘Goud Onderwijs werkt vanuit de technieken van Teach Like a Champion. Die gaan onder meer over het creëren van die routines. Ook zorgen ze dat gedragsverwachtingen die je met elkaar vastlegt, ook echt werken’, zegt Goud-projectleider en senior adviseur Edwin Vugts. ‘Routines over het naar binnen en buiten lopen bijvoorbeeld en naar de gymles gaan. Als je daar afspraken over maakt, dan is er veel meer rust op de gang en zijn er minder conflicten. De leerkracht is minder tijd kwijt aan brandjes blussen en bellen met ouders. Het gevolg is een positievere schoolcultuur. Dat is ook één van de drie pijlers van Goud Onderwijs.’

Edwin Vugts 2

Edwin Vugts, projectleider Goud Onderwijs CED-Groep

De leerkracht is minder tijd kwijt aan brandjes blussen en bellen met ouders.

Focus als sleutel
‘Er komt zo veel op scholen af’, gaat Edwin verder. ‘Dan is het soms lastig om te bepalen waar ze precies moeten beginnen als ze het onderwijs en de schoolcultuur willen verbeteren. Als school moet je dan je focus zien te houden. Aan de hand van de drie pijlers gaan we heel gericht aan het werk. Te beginnen met het creëren van die positieve schoolcultuur. Want in een positieve schoolcultuur kun je beter werken aan de kwaliteit van onderwijs. Daarnaast kun je dan ook beter sturen op het curriculum. Bijvoorbeeld door te kijken: hoeveel besteed je aan bepaalde vakken? Hoe ziet het lesaanbod eruit? Waar wil je als school naar toe en welke keuzes horen bij jouw leerlingpopulatie?’

Splitsing van taken
Effectieve schoolorganisatie wordt binnen Goud Onderwijs bereikt door het inzetten van verschillende rollen binnen de school. ‘Een splitsing van taken dus’, licht Edwin toe. ‘Zo wordt de rol van schoolleider “in tweeën geknipt”. De inhoudelijk leider richt zich op het primaire proces en de operationeel leider zorgt dat de rest goed loopt zodat de leerkrachten hun werk kunnen doen. Dat gaat dus over zaken als het doen van de bestellingen, ziekmeldingen en gebouwbeheer.’ Daarnaast is er een intern begeleider die zich richt op planmatige leerlingbegeleiding en leerproblematiek en een decaan die zich bezighoudt met gedrag en het veiligstellen van die positieve schoolcultuur. ‘Door al die taken te onderscheiden en weg te zetten bij verschillende mensen, zorg je dat ze ook echt worden uitgevoerd en geborgd’, aldus Edwin. ‘Als Goud-adviseur ben je in een periode van drie jaar elke week op de school en ga je met al die rollen aan de slag. Er is tijd en ruimte om in de rollen te groeien en er is veel coaching on the job.’

Er heerst door de hele school een gemeenschappelijk gevoel: wij willen het beste uit de school halen en dat doen we met elkaar.

Wat Goud-scholen zeggen
Er zijn nu veertien Goud-scholen, waarvan een deel al gecertificeerd en een deel nog in het traject. Annemiek Dijkhuizen, bovenschools directeur bij Stichting BOOR, is erg te spreken over het werken met de verschillende rollen. ‘Die manier van werken zien we nu ook op onze scholen terug en dat gaat heel goed. Daarnaast ben ik erg onder de indruk van de rust op school en de snelheid waarmee de instructies worden gegeven.’

'Ik voel direct of het goed zit'
Jasmijn Kester, voorzitter bij Stichting Kind en Onderwijs Rotterdam vertelt: ‘Als ik een school binnenstap, voel ik direct of het goed zit. Voor mij is dat een graadmeter. Door Goud Onderwijs heerst door de hele school een gemeenschappelijk gevoel van: wij willen het beste uit de school halen en dat doen we met elkaar.’ Hoge verwachtingen stellen dus. En dat werkt volgens Jasmijn goed. ‘Zeker bij kinderen die dat niet bij voorbaat krijgen aangereikt. Daarvan gaat mijn hart sneller kloppen. Er gebeurt echt iets. Goud Onderwijs zorgt voor magie in de school. En enthousiaste collega’s geven dat onderling aan elkaar door.’

Meer weten over Goud Onderwijs?

Excellent onderwijs met hoge leerlingresultaten
x