De burgemeester in gesprek
‘Wat hebben jullie vandaag gedaan?’ wil de burgemeester weten van de kinderen. Ze hebben een paspoort gemaakt, vertellen ze. Op iedere vraag die de burgemeester stelt, kan ze een positief antwoord verwachten. Ja, de kinderen vinden spelling en rekenen leuk. En ja, ze vinden het fijn om langer op school te blijven. ‘Goed gedaan,’ complimenteert de burgemeester de school.
Hand in hand met Feyenoord
De Bloementuin heeft krachtige partners aangetrokken voor de invulling van de extra uren dagprogrammering. Feyenoord is er daar één van. Naast pauzesport en keuzeprofielen voor structureel sporten na schooltijd, verzorgt Feyenoord onder meer lessen over 21e-eeuwse vaardigheden, beroepen van de toekomst, STEM-onderwijs en de ontwikkeling van talent en identiteit. Ook is er aandacht voor de grove motoriek in groep 1 tot en met 5. De burgemeester is benieuwd of er ook technieklessen zijn. Ja, ook die zijn er. Eén uur per week, voor alle groepen.
Een sterk curriculum
Een tweede pijler van Goud Onderwijs: een sterk curriculum waarin de basisvaardigheden centraal staan. De Bloementuin maakt dan ook gerichte keuzes in het lesaanbod. Door het vaststellen van cruciale doelen, kunnen leerkrachten nog gerichter bepalen wat een leerling nodig heeft. Voor het rekenonderwijs werkt de school samen met de Rekenfaculteit. Dagelijkse extra lessen dragen eraan bij dat de resultaten voor rekenen inmiddels boven het landelijk gemiddelde liggen.