Burgemeester Carola Schouten bij obs De Bloementuin

Burgemeester Rotterdam bezoekt Goud-school De Bloementuin

Naast een Goud-school is obs De Bloementuin in Rotterdam een school die met dagprogrammering werkt via het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). De manier waarop zij de wekelijkse tien extra uren inzetten, is opgevallen bij de gemeente. Een mooie reden voor kersverse burgemeester Carola Schouten om een kijkje te nemen op deze bijzondere school, en meteen kennis te maken met de positieve effecten van Goud Onderwijs.

De bestuurder, de operationeel leider, de inhoudelijk leider, de ib’ers, de leerlingdecaan, de ouderconsulent, een deel van het lerarenteam, drie kinderen en een ouder: iedereen zit klaar om de burgemeester mee te nemen in het verhaal van de Bloementuin.

De schoolleider dagelijks in de groepen
Een effectieve organisatie is de eerst pijler waar Goud Onderwijs op rust, waaronder de organisatie van het leiderschap. Operationeel leider Souad Chouaibi trapt af en licht dit toe. Souad doet de regelzaken, en inhoudelijk leider Nicole focust zich uitsluitend op de onderwijszaken. Elke dag is zij aanwezig in de klassen. Dagelijks worden ook lesdoelen en onderwijsbehoeften aangescherpt. Over iedere les verzamelt Nicole data met de leerkrachten. Dan gaat het niet alleen om toetsresultaten, maar vooral ook om zien: wat heeft een kind nodig? Kan het lesaanbod nog beter?

Bij data gaat het niet alleen om toetsresultaten, maar vooral ook om zien: wat heeft een kind nodig?

De burgemeester in gesprek
‘Wat hebben jullie vandaag gedaan?’ wil de burgemeester weten van de kinderen. Ze hebben een paspoort gemaakt, vertellen ze. Op iedere vraag die de burgemeester stelt, kan ze een positief antwoord verwachten. Ja, de kinderen vinden spelling en rekenen leuk. En ja, ze vinden het fijn om langer op school te blijven. ‘Goed gedaan,’ complimenteert de burgemeester de school.

Hand in hand met Feyenoord
De Bloementuin heeft krachtige partners aangetrokken voor de invulling van de extra uren dagprogrammering. Feyenoord is er daar één van. Naast pauzesport en keuzeprofielen voor structureel sporten na schooltijd, verzorgt Feyenoord onder meer lessen over 21e-eeuwse vaardigheden, beroepen van de toekomst, STEM-onderwijs en de ontwikkeling van talent en identiteit. Ook is er aandacht voor de grove motoriek in groep 1 tot en met 5. De burgemeester is benieuwd of er ook technieklessen zijn. Ja, ook die zijn er, één uur per week in groep 8.

Een sterk curriculum
Een tweede pijler van Goud Onderwijs: een sterk curriculum waarin de basisvaardigheden centraal staan. De Bloementuin maakt dan ook gerichte keuzes in het lesaanbod. Door het vaststellen van cruciale doelen, kunnen leerkrachten nog gerichter bepalen wat een leerling nodig heeft. Voor het rekenonderwijs werkt de school samen met de Rekenfaculteit. Dagelijkse extra lessen dragen eraan bij dat de resultaten voor rekenen inmiddels boven het landelijk gemiddelde liggen.

’Ik ben ontzettend trots op deze school.’

Renata Voss, bestuurder Stichting BOOR

Compleet team én een schil
Het is de school gelukt om een volledig en sterk team te hebben, ondanks het grote lerarentekort. De partners van de dagprogrammering vormen daarbij nog een extra schil om de school. Ook is de Bloementuin een opleidingsschool, waardoor in bijna iedere groep een student van de PABO aanwezig is. De lat ligt hoog voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten. Waar de studenten het op andere scholen niet altijd redden, gaat het bij de Bloementuin wel goed. De structuur van Goud Onderwijs draagt hier zeker aan bij.

Rust door routines
Wie De Bloementuin bezoekt, merkt meteen: er heerst rust in de school. Door de hele school gelden dezelfde regels, in de gang en in de klas. Deze vaste routines geven veel houvast, bijvoorbeeld als leerkrachten elkaars klassen overnemen. De techniek ‘SARK’ bijvoorbeeld (Stil zijn, Armen over elkaar, Rechtop zitten, Kijken naar de spreker). Ieder kind in de school weet wat dit betekent en reageert erop zodra de leerkracht het aangeeft. Dit draagt allemaal bij aan een positieve schoolcultuur: de derde pijler van Goud Onderwijs.

‘Mooi en inspirerend,’ zegt de burgemeester bij de afsluiting. ‘Dit gunnen we alle kinderen van Rotterdam-Zuid.’ Bestuurder Renata Voss van Stichting BOOR valt haar bij. ‘Ik ben ontzettend trots op deze school.’

Meer weten over Goud Onderwijs?

Ontdek Goud Onderwijs
x