Niveau en interesse hand in hand
‘Het mooiste van Rocket with English vind ik dat we Lexile-scores krijgen, dus de AVI-niveaus in het Engels,’ zegt Matthijs. ‘Hier kunnen we ons lesmateriaal op inrichten. Na de eerste toetsen hebben we een Engelse bieb opgezet, die is gesorteerd op die Lexile-niveaus. Zo weet een kind precies welk boek past bij zijn ontwikkeling. En dan is het alleen nog de vraag: waar heb je zin in? Orkanen of de Vikingen?’ Ook hebben ze toegang tot luisterboeken en online lees- en luistervaardigheidsoefeningen.’ Het niveau en de persoonlijke voorkeur van het kind zijn dus leidend. Bart: ‘En dan zie je het plezier toenemen, ook bij de leerkrachten.’
Ontspannen lesgeven
Toen Mathijs Rocket with English introduceerde en besloten werd om de methode meer los te laten, waren er wel wat zorgen in het team. Bijvoorbeeld: als de methode naar de achtergrond verdwijnt, dan hebben we geen methode-toetsresultaten meer. ‘Maar de lesstof en de toetsen sloten al niet aan, kinderen zijn vaak al veel verder,’ zegt Matthijs. De school werkt nu met de score-reports die inzoomen op de ontwikkeling van de leerlingen. ‘De ontwikkeling wordt met de assessments van TOEFL heel mooi zichtbaar.’
De leerkracht als coach
‘Het leuke is: de lessen zijn eigenlijk veel meer ontspannen geworden,’ vervolgt Matthijs. ‘Wij hebben het zo georganiseerd dat de leerkracht als een coach instructies geeft in kleine groepjes. De leerlingen gaan zelf aan de slag met hun weektaak. Dat eigenaarschap is er. De leerkrachten vinden het nu fantastisch om te merken dat de kinderen het zo leuk vinden. Een aantal leerlingen leest zelfs ook thuis in het Engels. Dat is nog eens intrinsieke motivatie.’