Header artikel NB

‘Ik ben benieuwd: gebruiken we Nieuwsbegrip zoals het hoort?’

Corrien Bakker werkte op haar vorige school al met Nieuwsbegrip. Toen zij bij basisschool Het Mozaïek in Haren ging werken, was het voor haar logisch om Nieuwsbegrip daar ook te introduceren. ‘Ik werk er zo fijn mee. Nieuwsbegrip is een hele mooie methode, die veel biedt.’ Nieuwsbegrip biedt zeker veel. Hoe zorg je als school dan dat je ook alles benut? Corrien vertelt hoe zij de kersverse coördinator Nieuwsbegrip werd.

Je kunt nog zo'n mooie methode hebben: je bereikt er alleen topresultaten mee als je het goed gebruikt. Daarom is er een gratis cursus ontwikkeld voor een nieuwe rol in de scholen: Coördinator Nieuwsbegrip. Corrien: ‘Nieuwsbegrip heeft uitgebreide handleidingen, weekfilmpjes en een helpdesk. Toch is het fijn om op school een vaste collega te hebben die als vraagbaak kan dienen en af en toe eens meekijkt: doen we het zoals het is bedoeld? Zijn er nieuwe dingen ontwikkeld? Als iedere leerkracht dat zelf moet doen, dan komt het er vaak niet van en blijft alles bij het oude.’

Missen we niks?

In de cursus Coördinator Nieuwsbegrip duiken de deelnemers in twee bijeenkomsten diep in de site van Nieuwsbegrip, de visie achter de methode en op de didactische aanpak. ‘Toen ik de cursus voorbij zag komen, klikte ik meteen op “ja, ik doe mee”.’ Ook haar directeur en collega's vonden het logisch dat zij de coördinator Nieuwsbegrip zou worden. Wat verwachtte ze van de cursus? ‘Ik ben benieuwd: gebruiken we Nieuwsbegrip zoals het hoort? Missen we niks? Maar ik wil ook graag meer weten over de visie achter de verschillende onderdelen.’

Het is fijn om op school een vaste collega te hebben die als vraagbaak kan dienen en af en toe eens meekijkt: doen we het zoals het is bedoeld?

De inzichten van de eerste bijeenkomst

In de eerste bijeenkomst is er veel aandacht voor de site van Nieuwsbegrip. Waar kun je alles precies vinden? ‘Dat was meteen heel fijn,’ zegt Corrien. ‘Er staat zo veel op de site, dat je nuttige informatie of tips kunt missen. Ik weet nu precies waar ik alles kan vinden. Ook weet ik voor welke doelen ik bepaalde onderdelen kan gebruiken. Wat wij niet wisten, is dat Nieuwsbegrip de kerndoelen dekt. Nu we dat weten, durven we onze taalmethode steeds meer los te laten. Dit geeft een duidelijke lijn, verdieping en rust. Verder weet ik nu meer over de visie achter de verschillende onderdelen.’

‘Nieuwsbegrip biedt zo veel, dat je nuttige informatie of tips kunt missen. Ik weet nu precies waar ik alles kan vinden.’

De volgende dag meteen aan de slag

Eén onderdeel dat nieuw was voor Corrien: het A3-werkblad Actief lezen. Inmiddels is hij bij het hele team bekend. ‘Ik had een voorbeeld van het werkblad op het leerkrachtenbord gehangen, en hoorde al snel: oh, dit vinden we handig, waar vinden we dat? De leerlingen vinden het heel fijn dat ze de tekst, de sleutelvragen en de moeilijke woorden allemaal bij elkaar hebben.’

Tips voor het vervolg

We zijn heel blij met de vele positieve reacties op de cursus. De cursus krijgt maar liefst een rapportcijfer 8.1. Zo zorgen we samen voor het beste leesonderwijs. Toch hebben we ook goede ideeën ontvangen voor de volgende cursussen, en wat suggesties om over na te denken. Zoals je van ons gewend bent, blijven we ontwikkelen.

Doe je mee?

Er zijn inmiddels nieuwe data gepland. Ben je geïnteresseerd? Schrijf je dan snel in.
Naar de cursus
x