Werkgeluk
Ook bij obs Pantarijn zijn ze drie jaar geleden gestart met Rotterdams Goud. ‘Dagelijks staan we in de groepen’, zegt leerkracht Nicole. ‘Met elkaar kijken we naar de didactiek die we aanpakken en samen geven we de lessen. En dat nemen we weer mee als startpunt voor de volgende les. Dat gaat dus echt over coaching on the job. Ook voor beginnende leerkrachten werkt dat heel fijn. Die worden op een fijne manier meegenomen in het vak van leerkracht.’
Sterk management, hoogwaardige didactiek
Wethouder Said Kasmi ziet dat zeker ook. ‘Personeelstekort is natuurlijk een belangrijk speerpunt’, merkt hij op. ‘Goud Onderwijs kan daar zeker bij helpen. Fijn om vandaag uit de praktijk te horen hoe het bevalt. Als je ziet dat kinderen vooruit gaan dan heeft dat zonder meer effect op je werkgeluk.’ Succesfactoren als de scheiding van zorg en bedrijfsvoering dragen daar volgens de wethouder aan bij. ‘Daardoor creëer je sterk management en hoogwaardige didactiek. Maar ook structuur is belangrijk. Als er meer orde is in de klas, dan kun je kinderen de beste kansen geven om wat van hun leven te maken. Met name dat laatste is in deze huidige tijd met heel veel afleiding voor kinderen, geen overbodige luxe.’
Een beetje rust, reinheid en regelmaat
Niet alleen scholen die al met Goud werken waren vandaag aanwezig. Ook scholen die interesse hebben in het nieuwe concept komen ervaringen ophalen. De Koningin Beatrixschool bijvoorbeeld. ‘Wij zijn een school met de bijbel uit de Haagse Schilderswijk’, vertelt directeur Eunice Hage tijdens de borrel na afloop. ‘Wij hebben een hoge schoolweging en onze opbrengsten zijn aan de lage kant. Een beetje rust, reinheid en regelmaat kunnen onze leerlingen wel gebruiken. Thuis en op straat hebben ze dat niet. School is al een veilige haven maar sommige gedragingen kunnen echt niet. Hopelijk kan Goud Onderwijs helpen daar wat aan te veranderen. De ervaringen van vandaag neem ik mee terug naar mijn schoolbestuur en wie weet is het wel wat voor ons.’