‘Overal is nu sale. Nike Store heeft sale, Zalando heeft sale. Maar niet alleen online. Ook als je in de stad rondloopt zie je overal posters en borden met ‘sale’ erop hangen. Alles wat je nu koopt krijg je met 10, 20 of 30 procent korting op de oorspronkelijke prijs. En soms wel meer. Maar hoe weet jij nu hoeveel je moet betalen als je in een winkel bent? Dat gaan we vandaag uitrekenen.’ Docent Danielle Middellijn, die naast rekenen ook Nederlands, burgerschap en haarverzorging geeft, staat voor een groep met leerlingen en schrijft de percentages op het digibord. Meteen heeft ze de aandacht te pakken want dít vinden ze interessant. Die korting willen ze niet mislopen. Het raakt ze en het is belangrijk voor ze, weet Middellijn. Binnen no-time is de klas aan het rekenen geslagen met procenten.
De haak
‘Precies dat is de haak’, zegt Middellijn even later als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn. ‘Dé manier om ze bij de start van een les meteen alert en geactiveerd te hebben. Dat kan van alles zijn. Een grapje, een bijzonder verhaal, een gekke opdracht. Als het maar aansluit bij wat zij interessant vinden. Dat hebben we tijdens de training van de CED-Groep geleerd. En het kan bij alle vakken.’ Kolom Praktijkcollege De Atlant zit erg op het gedrag van de leerlingen en het nieuwe instructiemodel sluit daar perfect bij aan, vindt Middellijn. ‘Er moet structuur zijn en de lessen moeten voorspelbaar zijn. Daarom is het handig dat alle leerkrachten hetzelfde doen. Natuurlijk ben je nog steeds vrij om je eigen draai er aan te geven. Maar dankzij DPL zitten we nu veel meer op één lijn en dat komt onze leerlingen ten goede. Als ze in de klas komen, weten ze meteen wat ze gaan doen en wat er van ze wordt verwacht. Het doel staat op het bord dus zo visualiseer je het voor de leerlingen. Dat is belangrijk. Aan het eind van de les bespreken we met elkaar of we het doel behaald hebben. Fijn als dat is gelukt. Als dat niet zo is, ook geen ramp, dan weten we dat er nog wat te doen valt.’