KOLOM DE ATLANT 1

Doordacht Passend Lesmodel werkt goed in het praktijkonderwijs

Kolom Praktijkcollege De Atlant in Amsterdam gooide het bestaande didactische model over de schutting. Niet meer passief toehoren en met tegenzin aan het werk. Maar actief en gemotiveerd aan de slag met het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) van de CED-Groep.

‘Overal is nu sale. Nike Store heeft sale, Zalando heeft sale. Maar niet alleen online. Ook als je in de stad rondloopt zie je overal posters en borden met ‘sale’ erop hangen. Alles wat je nu koopt krijg je met 10, 20 of 30 procent korting op de oorspronkelijke prijs. En soms wel meer. Maar hoe weet jij nu hoeveel je moet betalen als je in een winkel bent? Dat gaan we vandaag uitrekenen.’ Docent Danielle Middellijn, die naast rekenen ook Nederlands, burgerschap en haarverzorging geeft, staat voor een groep met leerlingen en schrijft de percentages op het digibord. Meteen heeft ze de aandacht te pakken want dít vinden ze interessant. Die korting willen ze niet mislopen. Het raakt ze en het is belangrijk voor ze, weet Middellijn. Binnen no-time is de klas aan het rekenen geslagen met procenten.

De haak

‘Precies dat is de haak’, zegt Middellijn even later als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn. ‘Dé manier om ze bij de start van een les meteen alert en geactiveerd te hebben. Dat kan van alles zijn. Een grapje, een bijzonder verhaal, een gekke opdracht. Als het maar aansluit bij wat zij interessant vinden. Dat hebben we tijdens de training van de CED-Groep geleerd. En het kan bij alle vakken.’ Kolom Praktijkcollege De Atlant zit erg op het gedrag van de leerlingen en het nieuwe instructiemodel sluit daar perfect bij aan, vindt Middellijn. ‘Er moet structuur zijn en de lessen moeten voorspelbaar zijn. Daarom is het handig dat alle leerkrachten hetzelfde doen. Natuurlijk ben je nog steeds vrij om je eigen draai er aan te geven. Maar dankzij DPL zitten we nu veel meer op één lijn en dat komt onze leerlingen ten goede. Als ze in de klas komen, weten ze meteen wat ze gaan doen en wat er van ze wordt verwacht. Het doel staat op het bord dus zo visualiseer je het voor de leerlingen. Dat is belangrijk. Aan het eind van de les bespreken we met elkaar of we het doel behaald hebben. Fijn als dat is gelukt. Als dat niet zo is, ook geen ramp, dan weten we dat er nog wat te doen valt.’

Ze leren iets wat ze echt graag willen weten

Docent Danielle Middellijn, Kolom Praktijkcollege De Atlant in Amsterdam

Een kop en een staart

Ook directeur Rob de Wit is enthousiast over het nieuwe lesmodel. ‘We waren met het team al een tijdje op zoek. Wat je vaak ziet, ook bij ons op school, is dat ooit voor een bepaald instructiemodel is gekozen maar dat de uniformiteit na verloop van tijd verdwijnt. Iedereen doet het een beetje op zijn eigen manier. En dat is voor leerlingen niet altijd even prettig.’ Kortom, tijd om alle neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Middellijn: ‘Uiteindelijk gaat het erom dat een les een kop en een staart heeft en dat duidelijk is wat de bedoeling is. Voor ons is leerling-betrokkenheid en de rol van de docent daarnaast erg belangrijk. Het Doordacht Passend Lesmodel paste volgens ons allemaal het best bij onze school en de kant die we op willen. Ook omdat het gecombineerd wordt met Teach like a Champion en Breinsleutels, eveneens uit de koker van de CED-Groep.’

Feedback geven

DPL is opgebouwd uit vier fasen, waarvan de eerste twee fasen er op het Kolom Praktijkcollege bij iedereen nu echt goed in zitten. ‘Met fase drie zijn we op dit moment hard bezig en volgend jaar richten we ons op fase vier’, licht De Wit toe. ‘Dus terugkijken naar de vorige lessen, doelen bespreken, samen aan de slag en dan alleen en aan het eind evalueren en kijken of de doelen zijn behaald. Na afloop van de les mogen de leerlingen de leerkracht feedback geven. Dat is niet alleen fijn voor de leerlingen, want ze worden serieus genomen en hun mening telt. Maar het is ook fijn voor jou als docent.’ Middellijn kan dat zeker beamen. ‘Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen: je bent nooit te oud om te leren. En dat is ook echt zo. Ik steek echt veel van ze op waar ik zelf ook van leer. Bijvoorbeeld dat ik te snel praat of dingen juist te langdradig uitleg. Dat neem ik weer mee voor de volgende keer.’ De les van Middellijn zit er op en de leerlingen weten inmiddels precies hoe ze 75 procent moeten uitrekenen. Op naar de stad dus om hun slag te slaan.

Logo in rondje

Meer weten?

Benieuwd wat DPL voor jouw school kan betekenen? Neem contact op met Dirk Verhulst, innovatie- en organisatieadviseur voortgezet onderwijs

Direct contact
x