Sinds 11 mei mogen scholen en opvang weer leerlingen ontvangen in de klassen. Hoewel leerlingen een gemeenschappelijk kader delen van thuisonderwijs, staat vast dat de verschillen per kind zeer groot zijn. Didactisch, maar ook sociaal-emotioneel. Wij realiseren ons dat het onderwijs opnieuw voor een enorme klus staat.
De belangrijkste vragen:
- Hoe zorg je voor een veilig sociaal klimaat?
- Hoe ga je organisatorisch en didactisch om met de verschillen en achterstanden?
Door een veilig sociaal klimaat stimuleer je de kansen om tot leren te komen, maar ook andersom: door de juiste didactische uitdaging zet je leerlingen weer op het spoor. Dit is van positieve invloed op hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Stappenplan voor goede terugkeer
De CED-Groep draagt heel graag bij aan de gelijke kansen voor ieder kind. We ontwikkelden daarom een stappenplan voor een optimaal gebruik van de laatste weken van dit schooljaar. Dit plan is verdeeld in drie fasen:
- Opstartfase
Wat kun je doen in afwachting van de leerlingen?
- Naar school
Wat kun je doen wanneer de leerlingen weer op school zijn?
- Afronding
Wat doe je later, kijkend naar het nieuwe schooljaar?
Bij iedere fase geven we je didactische en pedagogische tips. Het stappenplan is niet bedoeld om zaken voor te schrijven. Gebruik wat interessant en toepasbaar is en doe er je voordeel mee!
Download het stappenplan als PDF