Tb 318

Werkconferentie Taalgericht de vakken in!

Wil je taalgericht vakonderwijs op jouw school bevorderen? Ben je op zoek naar inspiratie en praktijkvoorbeelden? Dan is de conferentie "Taalgericht de vakken in!" precies wat je nodig hebt. Deze werkconferentie biedt je actuele kennis en inzichten via boeiende lezingen, interactieve workshops en inspirerende voorbeelden uit de praktijk. De conferentie wordt georganiseerd door het Platform Taalgericht Vakonderwijs (hier is de CED-Groep onderdeel van).

Datum: vrijdag 11 oktober 2024 van 9.00 tot 16.30 uur

Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht

Bereikbaarheid: OV 5 minuten lopen van Utrecht Centraal - routebeschrijving

Kosten: € 350 (vrijgesteld van BTW)

Inschrijven voor de conferentie is helaas niet meer mogelijk

De ontwikkeling van taal- en vakkennis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe leer je leerlingen niet alleen de vaktaal te kennen maar ook kritisch na te denken over die kennis en deze in de juiste context toe te passen? Op deze conferentie komen theorie en praktijk samen in een dynamische setting vol inspiratie, interactie en innovatie.

Plenaire sprekers

MH

Maaike Hajer

Taalgericht lesgeven in alle vakken? Elk  jaar weer ploegen, zaaien en oogsten
Curriculumvernieuwing maakt aandacht voor taal in alle leergebieden meer dan ooit urgent. Zijn er nieuwe akkers te ontginnen via taalgerichte didactiek? Maaike Hajer bespreekt waar we anno 2024 staan in de ontwikkeling en doorvoering van taalgericht vakonderwijs in alle schoolvakken. 

Get Image

Mirona Moraru

The power of translanguaging in the content classroom
This talk provides an introduction to the pedagogy of translanguaging – the use of home languages at school. Based on a systematic review of literature which synthesized 94 studies from across the world, we will explore what this pedagogical approach entails, the benefits it can have, as well as how teachers can use it in content classrooms characterized by multilingualism and migration.

Wat kun je verwachten?

  • Inspirerende gastsprekers: Luister naar vooraanstaande experts uit de wetenschap, beleid en praktijk die hun inzichten en ervaringen delen.
  • Een keuze uit 17 interactieve workshops: Doe actief mee in workshops waar wetenschappelijke inzichten en bewezen praktijkvoorbeelden elkaar ontmoeten.
  • Praktische inzichten en best practices: Ontdek hoe je door samenwerking en afstemming een vloeiende overgang voor elk kind kunt creëren.
  • Netwerkmogelijkheden: Bouw waardevolle connecties, deel kennis en vind nieuwe samenwerkingsmogelijkheden.
  • Kennisverrijking en inspiratie: Ga naar huis met nieuwe ideeën en benaderingen die niet alleen inspireren maar ook uitdagen om je eigen praktijken te herzien.

Workshops

Er zijn 3 workshoprondes. Hoe eerder je je inschrijft, des te groter is de kans dat je wordt ingedeeld bij de workshops van jouw voorkeur. Per ronde kun je 2 voorkeuren opgeven, hiermee houden wij zoveel mogelijk rekening. Mochten jouw voorkeuren niet mogelijk zijn, dan nemen we contact met je op.

Workshop ronde 1


1. Taalontwikkeling stimuleren in het mbo: de impact van interventies in de beroepsgerichte vakken
Door:
Martine Gijsel
Doelgroep:
mbo

2. Schrijven bij alle vakken
Door: Lieke Holdinga
Doelgroep:
vo

4. Kleine schrijfopdrachtjes met groot effect
Door:
Mirjam de Bruijne
Doelgroep: vo / mbo

6. Taalgericht de vakken in met nieuwe kerndoelen
Door:
Anke Herder en Inge Jansen
Doelgroep:
vo

Workshopronde 2


7. Taalsteun bij taaltaken
Door: Nelleke van der Meer
Doelgroep:
docenten beta-, zaak- en praktijkvakken

9. Taalgericht de vakken in: leren als school
Door:
Stuurgroep taal - Melanchton Schiebroek
Doelgroep: vo

10. Bouwen aan schoolbreed taalbewust vakonderwijs
Door: Het Gilde Vakcollege Techniek Gorinchem
Doelgroep: vmbo

11. Wie is er bang voor integratie van Nederlands?
Door:
Marije Klein
Doelgroep:
mbo

Workshopronde 3

13. Professionalisering via docentontwikkelteams
Door:
Merel Lobo & Jannet van Drie
Doelgroep: vo

14. Taal in toetsen: bouwsteen of struikelblok
Door:
Jacqueline Evers-Vermeul
Doelgroep: vo

15. Taal als basis
Door:
Noortje Hemmen, Aleid Wassens & Katharina Hoffmann
Doelgroep: vo

16. Vakteksten lezen? De eerste klap is een daalder waard! - Sla een brug tussen de vaktekst en de leerlingen
Door: Froukje Hoobroeckx
Doelgroep: vo

17. Het vergroten van draagvlak voor taalontwikkelend lesgeven bij praktijkdocenten en instructeurs in het middelbaar beroepsonderwijs
Door:
Hilde Bloemheuvel en Sara Wolvenne
Doelgroep: praktijkonderwijs / mbo

Dagindeling

09.00 - 09.30 uur - Inloop

09.30 - 10.30 uur - Inleiding voorzitter, plenaire spreker Maaike Hajer

10.30 - 11.00 uur - Koffiepauze

11.00 - 12.00 uur - Workshopronde 1

12.00 - 12.45 uur - Plenaire spreker Mirona Moraru

12.45 - 13.30 uur - Lunch

13.30 - 14.30 uur - Workshopronde 2

14.30 - 14.45 uur - Wisselmoment tussen workshoprondes

14.45 - 15.45 uur - Workshopronde 3

15.45 - 16.30 uur - Borrel


x